نوار قلب در منزل

آشنایی با نوار قلب در منزل

گسترش زندگی ماشینی تحرک انسان­ها را بسیار کم کرده است و متاسفانه عدم تحرک و مصرف انواع غذاهای ناسالم مسبب بروز بسیاری از بیماری­ها از جمله بیماری­های قلبی عروقی است. لازم به ذکر است که قطر رگها با مصرف روغن­های غیر استاندارد هر روز تنگ تر می­شود و این موضوع باعث سکته های قلبی در انسان می شود. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی بهتر است که زندگی پر تحرک با مصرف غذاهای سالم را در پیش بگیریم. اگر سابقۀ بیماری­ قلبی دارید و یا اگر دردی در قفسه سینه خود احساس کردید باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. پزشکان برای تشخیص دقیق بیماری­های قلبی، از آزمایشاتی مانند نوار قلب استفاده می­کنند. در اکثر مراکز درمانی نوار قلب گرفته می­شود ولی استفاده از آن برای برخی از بیماران سخت و مشکل است بنابراین آنها می­توانند از خدمات نوار قلب در منزل استفاده کنند. اگر اطلاعاتی راجع به این موضوع ندارید همراه ما باشید تا در این مقاله به طور کامل با آنچه که باید در مورد نوار قلب در منزل بدانید، آشنا شوید.

call

نوار قلب در منزل چیست؟

نوار قلب یک روش مطمئن و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری­های قلبیست. در این روش الکترودهایی به بدن بیمار متصل می­شود و فعالیت­های الکتریکی قلب بر روی کاغذهای درجه بندی شده، ثبت می­شود. پزشک از طریق بررسی امواجی که از قلب گرفته شده و تغییراتی که در آن مشاهده می کند متوجه عارضه های قلبی بیمار می­شود. برای گرفتن نوار قلب حتماً لازم نیست که به مراکز درمانی مراجعه کنید چون گاهی اوقات وضعیت جسمانی بیمار به گونه ایست که امکان حضور در بیمارستان یا کلینیک را ندارد. به خاطر همین برای کمک به این بیماران دستگاه­های پرتابل و قابل حملی ساخته شده که نوار قلب در منزل گرفته شود.

نوار قلب در منزل چگونه گرفته می­شود؟

شخص مربوطه دستگاهی را همراه خود می آورد که ۱۰ الی ۱۵ الکترود به کمک سیم به این دستگاه وصل شده است. در ابتدا قفسه سینه، بازو و پای بیمار ژل زده می­شود و الکترودها به بخش­های ژل زده شده وصل می­شود و بعد از چند دقیقه نوار قلب از طریق دریافت سیگنال­های ارسال شده آماده و به بیمار یا اعضای خانواده او تحویل داده می­شود.

گرفتن نوار قلب در منزل در چه مواقعی پیشنهاد می­شود؟

نوار قلب یک آزمایش بدون درد و کم هزینه ای برای اطلاع از بیماری­های قلبیست اما نباید به صورت خودسرانه و  یا بدون هیچ علامتی از درد و ناراحتی گرفته شود. زمانی گرفتن نوار قلب در منزل تجویز می­شود که بیمار علامت­های زیر را داشته باشد:

  • اگر بیمار در ناحیۀ قفس سینه احساس درد شدید داشته باشد.
  • اگر بیمار تپش قلب شدید داشته باشد.
  • اگر قلب بیمار درد داشته باشد.
  • بیمار در نفس کشیدن مشکل داشته باشد و یا در هنگام تنفس درد احساس کند.

چه اطلاعاتی از نوار قلب در منزل به دست می آید؟

امروزه با افزایش مشغله های کاری و وجود ترافیک سنگین شهری، ارائۀ انواع خدمات پزشکی و پرستاری در منزل گسترش یافته و استقبال بی نظیری از آن شده است. خوشبختانه امروزه بسیاری از خدمات پزشکی و پرستاری را می­توان بدون حضور در مراکز درمانی دریافت کرد. نوار قلب در منزل یکی از خدمات مرسوم پزشکیست که می­توان از اطلاعات به دست آمده از طریق آن برای تشخیص بیماری استفاده نمود. برخی از اطلاعاتی که از نوار قلب در منزل به دست می آید عبارتند از:

  • اطلاع از ضربان­های غیرطبیعی قلب و تعداد آن.
  • اطلاع از وضعیت عضلات دیوارۀ قلب و تشخیص ضخیم شدگی آن در اثر بیماری­های متفاوت مانند فشارخون.
  • اطلاع از اثرات ناشی از حملات قلبی.
  • نمایش و اطلاع از قسمت­هایی از قلب که مشکل خونرسانی دارد.
  • اطلاع از اختلالات الکترونیکی بدن.

مزایای استفاده از نوار قلب در منزل چیست؟

امروزه انسان­ها به دلیل مشغله های زندگی فرصت کافی برای حفظ سلامتی خود ندارند و هیچ وقتی را برای ورزش کردن یا پیاده روی اختصاص نمی­دهند. بنابراین هر روز شاهد کاهش سن افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی هستیم. نوار قلب در منزل یکی از خدمات تخصصی در زمینۀ پزشکی است که برای اطلاع از وضعیت قلبی  بیمارانی که به دلیل استرس ناشی از محیط های درمانی، کهولت سن یا وضعیت نامناسب جسمانی قادر به رفتن به مراکز درمانی نیستند، در نظر گرفته شده است. برخی از مزایای بهره گیری از نوار قلب در منزل عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان: انسان در زمان بیماری به خصوص مواقعی که احساس درد شدید دارد بسیار کم حوصله و کم طاقت می شود، بنابراین ترافیک­های شهری و نشستن در صف­های طولانی برای او بسیار  آزاردهنده و کلافه کننده است. نوار قلب در منزل می­تواند از اتلاف زمان جلوگیری کند.
  • عدم تنفس هوای آلوده شهر: هوای آلوده یکی از معضلات اصلی در زندگی شهرنشینی است و تنفس آن برای همه به خصوص بیماران قلبی عروقی زیان بار است و با گذشت زمان ضررهای وارده شده به بدن از طریق تنفس آن مشخص می­شود. پس با استفاده از خدمات نوار قلب در منزل می­توانید از تنفس هوای آلوده توسط بیمار و عوارض حاصل از آن جلوگیری کنید.
  • تمرکز بیشتر کادر درمان بر روی بیمار: تمرکز شخصی که برای ارائۀ خدمات پزشکی پرستاری در منزل شما حضور بهم می­رساند، فقط بر روی یک بیمار است پس با توجه و دقت بیشتری این کار را انجام می­دهد.
  • عدم نیاز به جابجایی بیمار و فراهم نمودن آسایش او: برخی از بیماران به دلایل متفاوتی از جمله معلولیت یا کهولت سن قادر به حرکت و رفتن به مراکز درمانی نیستند بنابراین می­توان با کمک گرفتن از فرد متخصص و کاربلد شرایط گرفتن نوار قلب در منزل را فراهم نمود تا بیمار آسایش بهتر و بیشتری داشته باشد.
  • جلوگیری از حوادث پیش­بینی نشده: گاهی اوقات فرد در آستانه وقوع سکته قلبی قرار گرفته است و با حرکت و فعالیت بدنی منجر به اتفاقات غیرقابل کنترل می­شود. بنابراین نوار قلب در منزل می­تواند به بیمار کمک کند که بدون جابه جا شدن از وضعیت قلبی او آگاه شد و در صورت نیاز بدون هر گونه حرکت اضافه او را به نزدیکترین بیمارستان انتقال داد.

برای تشخیص چه بیماری­هایی از نوار قلب در منزل استفاده می­شود؟

همانطور که گفته شد نوار قلب یک روش بدون درد و غیرتهاجمی برای تشخیص انواع بیماری­های قلبی عروقی است. معمولاً پزشکان گرفتن نوار قلب در منزل را برای تشخیص بیماری­هایی زیر توصیه می­کنند:

  • تشخیص آریتمی یا بی نظمی در ضربان قلب.
  • تشخیص مشکلات مربوط به دریچه های قلب.
  • تشخیص سکته قلبی و سایر شرایط اورژانسی.
  • تشخیص نواقص و عیوب قلب.
  • تشخیص و اطلاع از سوابق سکته قلبی.
  • تشخیص بیماری­های مرتبط با عروق کرونر قلب یا همان تشخیص رگ­های تنگ شده و یا مسدود شده قلب.

چه نکاتی را باید برای گرفتن نوار قلب در منزل رعایت کرد؟

برای آنکه اطلاعات به دست از نوار قلب در منزل قابل اطمینان و صحیح باشد باید به یکسری نکات توجه کامل داشت. در ادامه به بررسی این نکات می­پردازیم.

  • بهتر است که بیمار قبل از گرفتن نوار قلب، تحرک و فعالیت شدید بدنی که باعث افزایش ضربان قلب می­شود نداشته باشد. البته بیمار بعد از گرفتن نوار قلب و با تشخیص سالم بودن بیمار از نظر پزشک می­تواند فعالیت خود را شروع کند.
  • ü      بهتر است که موهای زائد قسمت­هایی که الکترود بر روی آن­ها قرار می­گیرد تمیز شود و از ته تراشیده شود.
  • از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب قبل از گرفتن نوار قلب پرهیز کنید و سعی کنید از غذای سالم و کم چرب استفاده کنید.
  • قبل از گرفتن نوار قلب به فرد مربوطه در مورد داروهایی که بیمار مصرف می­کند، صحبت کنید تا اگر برای این کار خللی ایجاد می­کند به پزشک معالج اطلاع دهید و راه کار مناسبی از او دریافت کنید.
  • برای حفظ حریم بیمار، بهتر است که نوار قلب در اتاق گرفته شود.

تفاوت اکو و نوار قلب در منزل چیست؟

برخی­ها از تفاوت اکو و نوار قلب اطلاع ندارند و به اشتباه این دو عبارت را به جای یکدیگر به کار می­برند. این بخش به منظور افزایش اطلاعات به شما عزیزان در مورد تفاوت اکو و نوار قلب تهیه شده است. همانطور که گفته شد نوار قلب برای ثبت چند دقیقه از فعالیت­های الکتریک و یا مکانیکی قلب است که برای انجام آن بیمار باید به صورت طاق باز بخوابد تا الکترودها بر روی بخش­هایی از بدن او قرار گیرد. اما اکوی قلب برای اطلاع از اندازه قلب، قدرت پمپاژ قلب، تشخیص آسیب هایی که به ماهیچه قلب و یا دریچه آن وارد شده است و آگاهی از تمام نقایص قلبی تجویز می­شود. برای اکو بیمار به پهلو و یا به پشت می­خوابد و ژل بر روی پروب دستگاه ریخته می­شود و بر روی سینۀ فرد بیمار کشیده می­شود. فرد متخصص از طریق اکو از وضعیت دیواره های قلبی، دریچه و سرخرگ مطلع می­شود. توجه داشته باشید که الکترودها در اکو در وضعیت ثابت بر روی قسمت­های مورد نظر قرار می­گیرند و به زمان بیشتری نسبت به نوار قلب احتیاج دارد.

توصیۀ آخر در مورد نوار قلب در منزل تفسیر نوار قلب به مهارت، تخصص و تجربه نیاز دارد و باید از پزشک برای تفسیر آن و تشخیص بیماری کمک گرفت تا راهکاری برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری ارائه دهد. گاهی پیشرفت بیماری به قدری زیاد است که برای تشخیص دقیق تر آن به اکو و یا آنژیو گرافی نیاز است و گاهی هم می­توان با مصرف دارو از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. لذا خواهشمندیم که این امر مهم را به پزشک بسپارید و سعی نکنید که خودتان آن را تفسیر و برای درمان آن راهکار ارائه دهید. 

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo