امروزه بیمارانی که در منزل بستری هستند می‌توانند طیف گسترده و متنوعی از خدمات پزشکی در منزل دریافت کنند. به ویژه خدمات پرستاری در منزل بسیار پرطرفدار است و سایر خدمات تخصصی‌تر نیز مانند سونوگرافی در منزل و اکوکاردیوگرافی در منزل نیز انجام می شود.

call

اکوکاردیوگرافی یک آزمایش تشخیصی است که از امواج اولتراسوند برای تصویربرداری از اندازه و شکل قلب، ارزیابی حرکت دریچه های قلب و محفظه ها و تعیین جریان خون قلب استفاده می کند. اکوکاردیوگرافی در منزل اطلاعات زیادی مانند قدرت پمپاژ قلب، میزان آسیب به دیواره قلب و شدت بیماری عروق کرونر، الگوی جریان خون در دریچه‌های قلب و میزان تنگی آ‌ن‌ها را نشان می‌دهد. همچنین در موارد کاردیومیوپاتی افزایش یا کاهش اندازه دیواره قلب را مشخص می کند. این یک روش غیرتهاجمی و بسیار ایمن است و نیاز به اقدامات احتیاطی خاصی ندارد.

در منزل
اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی در منزل برای بیماران نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی با شیوع بالاتر در افراد مسن است. افزایش هزینه‌های مراقبت های بهداشتی مربوط به درمان نارسایی قلبی به دلیل بستری مکرر در بیمارستان باعث شده که به منظور کاهش میزان بستری شدن مجدد و بهبود کیفیت زندگی این بیماران، برنامه‌های درمانی برای مدیریت نارسایی قلبی تحت نظارت دقیق از طریق ویزیت پزشک در منزل و خدمات پرستاری در منزل و ارزیابی دوره ای از وضعیت عملکرد بیمار انجام شود. امروزه مراقبت از نظارت در منزل معمولاً با ویزیت های دوره ای و الکتروکاردیوگرام در منزل و اکوکاردیوگرافی توسط پزشکان مراجعه کننده انجام می شود.

در حقیقت اکوکاردیوگرافی دوره ای در منزل، می تواند برای تشخیص زود هنگام کاهش ناگهانی عملکرد سیستولیک مفید باشد به طوری که می توان رویکرد درمانی متفاوتی را در نظر گرفت. علاوه بر این، اکوکاردیوگرافی خانگی می تواند علت بروز علائم بالینی جدید را مشخص کند. به عنوان مثال می توان شروع تنگی آئورت جدید را زود هنگام تشخیص داد و درمان مربوطه را انجام داد.

چه موقع به اکوکاردیوگرافی در منزل نیاز دارم؟

بعد از اینکه ویزیت پزشک در منزل برای بیمار انجام شد ممکن است اکوکاردیوگرافی در منزل برای ارزیابی بیشتر علائم یا نشانه هایی که ممکن است بیماری قلبی باشد انجام شود که شامل موارد زیر است: 

تصلب شرایین: مسدود شدن تدریجی عروق در طی سالها توسط مواد چربی و سایر مواد موجود در جریان خون که می تواند منجر به ناهنجاری در عملکرد پمپاژ قلب شما شود.

کاردیومیوپاتی: بزرگ شدن قلب به دلیل ضخیم شدن یا ضعیف شدن عضله قلب

بیماری قلبی مادرزادی: نقص در یک یا چند ساختار قلب که در هنگام دوران جنینی اتفاق می افتد، مانند نقص سپتوم بطنی (سوراخ دیواره بین دو دهلیز پایین قلب).

نارسایی احتقانی قلب: وضعیتی که در آن عضله قلب تا حدی ضعیف شده است که نمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند و باعث تجمع مایعات (احتقان) در رگهای خونی و ریه ها و ایجاد ورم در پا، مچ پا و سایر قسمت های بدن می شود. 

آنوریسم: گشاد شدن بخشی از عضله قلب یا آئورت (شریان بزرگی که خون اکسیژنه را از قلب به بقیه بدن منتقل می کند)، که ممکن است باعث ضعف بافت در محل آنوریسم شود.

بیماری دریچه ای قلب: سوء عملکرد یک یا چند دریچه قلب که ممکن است باعث ناهنجاری جریان خون در قلب شود.

تومور قلبی: توموری در قلب که ممکن است در سطح خارجی قلب، در یک یا چند محفظه قلب (داخل حفره ای) یا در بافت عضلانی (میوکارد) قلب ایجاد شود.

پریکاردیت: التهاب یا عفونت کیسه ای که قلب را احاطه کرده است.

اکوکاردیوگرام همچنین ممکن است به سادگی فقط برای ارزیابی عملکرد کلی قلب و ساختار کلی آن انجام شود. ممکن است دلایل دیگری نیز برای توصیه اکوکاردیوگرام توسط پزشک وجود داشته باشد.

اکوکاردیوگرافی در منزل چگونه انجام می شود؟

انواع مختلفی از این تست های اکوکاردیوگرافی وجود دارد. پزشک در مورد بهترین گزینه را با توجه به شرایط بیمار توصیه می کند. مهمترین نوع اکوکاردیوگرافی ، ترانس توراسیک است که یک آزمون استاندارد مثل اشعه ایکس است اما تابش ندارد. متخصصان از همین فناوری برای بررسی سلامت جنین قبل از تولد استفاده می کنند. تکنسین دستگاهی به نام مبدل را روی سینه بیمار قرار می دهد که امواج صوتی با فرکانس بالا (سونوگرافی) را می فرستد که به سطح قلب برخورد کرده و سپس باز می گردد و تصاویر و صداهایی را ایجاد می کنند.

اقداماتی که در حین اکوکاردیوگرافی در منزل انجام می شود

  • همه داروها (بدون نسخه) و مکمل های گیاهی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن ضربان ساز به پزشک خود اطلاع دهید.
  • روز آزمون مانند معمول غذا بخورید و بنوشید. تمام داروهای خود را در زمان های معین مصرف کنید. لباس خود را از کمر به بالا برمی دارید و یک لباس گشاد بپوشید. متخصص سه الکترود (برچسب های کوچک، صاف و چسبنده) را روی سینه بیمار می گذارد. الکترودها به یک مانیتور الکتروکاردیوگرافی ( ECG) متصل می شوند که فعالیت الکتریکی قلب را ردیابی و ثبت می کند.
  • در سمت چپ خود دراز خواهید کشید. دستگاه پروب اولتراسوند را در چندین قسمت از قفسه سینه حرکت می دهد و استفاده از مقدار کمی ژل نیز به ایجاد تصاویر واضح تر کمک می کند.
  • تغییر در امواج صوتی، که سیگنال های داپلر نامیده می شوند، می توانند جهت و سرعت حرکت خون در قلب را نشان دهند.
  • ممکن است صداها را در طول اکوکاردیوگرافی در منزل بشنوید. ممکن است نیاز باشد تا حرکت کنید و جای خود را تغییر دهید تا متخصص بتواند از مناطق مختلف قلب عکس بگیرد. همچنین ممکن است از نیاز باشد که گاهی نفس خود را حفظ کنید. در طول آزمایش چیزی به جز خنک بودن ژل و فشار ناچیز از پروب احساس نخواهید کرد. اکوکاردیوگرافی در منزل حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. بعد از آن، می توانید لباس بپوشید و به کارهای عادی خود برگردید.
  • پس از اتمام مراحل، تکنسین ژل را از قفسه سینه شما پاک می‌کند و پدهای الکترود ECG را برمی دارد. سپس می توانید لباس‌های خود را بپوشید.

اقدامات بعد از اکوکاردیوگرافی در منزل

می توانید رژیم و فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه دیگری کند. به طور کلی، بعد از اکوکاردیوگرام نوع خاصی از مراقبت وجود ندارد. با این حال، پزشک ممکن است بسته به شرایط خاص بیمار، دستورالعمل های اضافی یا متناوب بعد از اکوکاردیوگرافی را به بیمار ارائه بدهد.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312234

https://www.1mg.com/labs/test/echocardiography-31197

/

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo