رادیولوژی در منزل

رادیولوژی در منزل یکی از مهمترین خدمات تشخیصی است که برای بیماران و افرادی که نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند بسیار مفید است. با استفاده از رادیولوژی تصاویری از درون بدن فراهم می شود که برای تشخیص بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و در این مقاله توضیح داده شده است.

ارائه خدمات پزشکی در منزل یک سنت قدیمی در دنیاست و قدمت طولانی دارد. امروزه به جای انتظار در اورژانس یا در مرکز درمانی برای معاینه بسیاری از بیماران ترجیح می دهند انواع خدمات مراقبتی از جمله ویزیت پزشک در منزل و خدمات رادیولوژی و عکسبرداری با اشعه ایکس در منزل یا محل کار و یا خانه سالمندان دریافت کنند. همچنین سونوگرافی در منزل نیز انجام می شود.

call

روند پیر شدن جمعیت همراه با افزایش بیماری‌های مزمن نشان می دهد که تقاضا برای خدمات رادیولوژی در منزل در حال گسترش است. برای افراد مسن که بیماری های شدیدی دارند دستگاه های رادیولوژی قابل حمل می توانند در مدت زمان کم خدمات رادیولوژی در منزل را انجام دهند و حتی ممکن است بتواند اطلاعات را به رادیولوژیست منتقل کنند. دستگاه های رادیولوژی و تصویربرداری اشعه ایکس قابل حمل مدت های طولانی است که استفاده می‌شوند و در دسترس هستند این ابزار بیشتر در بیمارستان ها برای بیمارانی که در شرایط بحرانی به سر می‌برند و به راحتی نمی توانند به بخش رادیولوژی منتقل شوند کاربرد دارد همچنین برای بیمارانی که آسیب های شدید دیده اند و یا در اتاق عمل تحت جراحی هستند استفاده می شود. 

دربسیاری از موارد برای بیماران مراجعه به بیمارستان دشوار است. همین موضوع باعث رواج و توسعه خدمات پرستاری در منزل و همچنین رادیولوژی در منزل شده است که انتخابی بسیار مفید برای سالمندان و به ویژه برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های مسری می باشد.  یک تکنسین آموزش دیده و حرفه ای همراه با دستگاه رادیولوژی قابل حمل به منزل بیمار مراجعه می‌کند. تکنسین های رادیولوژی معمولاً از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که از پرتو درمانی برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا استفاده می کنند. معمولاً پس از یک ساعت از انجام رادیولوژی در منزل نتایج به پزشک بیمار ارسال میشود. دستگاه های پیشرفت تر نیز وجود دارند که با استفاده از انتقال دیجیتال، تصاویر اشعه ایکس را به طور مستقیم به رادیولوژیست منتقل می کنند و به همین دلیل کارایی آنها بیشتر است. امروزه تجهیزات پیشرفته موبایل دیجیتال نیز این امکان را به تکنسین ها می‌دهد تا مجموعه کاملی از آزمایشهای اشعه ایکس دیجیتال و سونوگرافی در منزل هتل ها و محل کار انجام دهند.

خدمات رادیولوژی در منزل چیست؟

رادیولوژی، تصویربرداری تشخیصی نیز نامیده می‌شود به پزشکان اجازه می دهد تا داخل بدن را با استفاده از تصاویری مشاهده کنند. رادیولوژی برای تشخیص بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان ضروری است تشخیص به موقع موجب نجات جان بیماران می‌شود. بدون تشخیص و تصویربرداری پزشکی امکان مدیریت و درمان بیماری وجود ندارد. 

نحوه عملکرد رادیولوژی چیست؟

در رادیولوژی و اشعه ایکس، اشعه یونیزه برای تولید تصاویر از بدن عبور می کند و بسته به تراکم ماده که از آن عبور می کند در مقادیر مختلف جذب می شوند. مواد متراکم مانند استخوان و فلز در تصاویر اشعه ایکس به رنگ سفید نشان داده می شود. هوای درون ریه ها به شکل سیاه و چربی و عضلات به صورت سایه های خاکستری ظاهر می شوند. برای برخی از آزمایش های اشعه رادیولوژی یک ماده حاجب مانند ید یا باریم به بدن بیمار وارد می‌شود تا تصاویری با جزئیات بیشتر فراهم شود. اشعه ایکس دیجیتال رادیولوژی در منزل میتواند از اندام های مختلف از جمله سینه ستون فقرات و لگن، شکم، جمجمه و گردن تصاویری پزشکی تهیه نمایید.

چه بیماری هایی با رادیولوژی تشخیص داده می شوند؟

معمولاً رادیولوژی قفسه سینه رایج ترین نوع رادیولوژی است که برای ارزیابی ریه ها، قلب و دیواره سینه استفاده می شود و برای کمک به تشخیص علائم بیماری از جمله تنگی نفس، سرفه مداوم، تب، درد و قفسه سینه یا ضربه و آسیب استفاده می شود. همچنین برای کمک به تشخیص و نظارت بر درمان انواع بیماری های ریوی مانند ذات ریه و سرطان کاربرد دارد به دلیل این که عکسبرداری سریع و آسان است به ویژه برای تشخیص و درمان اضطراری بیماری مفید و بسیار کاربردی میباشد از جمله برای موارد زیر :

  • شکستگی و تغییر شکل استخوان
  • جدیدترین عکس های خارجی
  • سنگ کلیه و سنگ صفرا
  • بی حرکتی مفاصل و ناتوانی در راه رفتن
  • تعیین علت سردرد
  • عفونت ها و مشکلات گوارشی
  • پوکی استخوان و آرتروز
  • سرطان ها
  • انسداد عروق و شریان ها
  • ذات ریه

انواع رادیولوژی در منزل

یک تیم حرفه ای به بیماران کمک می کند تا خدمات تشخیصی مورد نیاز در راحتی و در خانه خود دریافت کنند. خدمات موجود عبارتند از:

مزایای رادیولوژی در منزل

  • کاهش انتقال بیمار از خانه های سالمندان به بیمارستان
  • کاهش رفت و آمد بیماران از منزل به بیمارستان ها
  • تشخیص زودهنگام بیماری و انجام اقدامات درمانی
  • تهیه تصاویر با کیفیت از اندامهای بیماران
  • کاهش فشار و بار کاری بخشهای رادیولوژی در مراکز مراقبتی و درمانی
  • فراهم کردن راحتی و آسایش بیماران از جمله سالمندان و بیماران مبتلا به زوال عقل و سکته های مغزی و سایر بیمارانی که در منازل بستری هستند

اقدامات لازم برای آماده شدن جهت انجام رادیولوژی در منزل

اشعه ایکس روشهای استاندارد است. در بیشتر موارد، نیازی به انجام اقدامات ویژه ای برای آماده شدن نخواهید داشت. بسته به منطقه ای که مورد نیاز است، ممکن است لازم باشد لباسهای گشاد و راحتی بپوشید که بتوانید به راحتی در آن جابجا شوید. همچنین ممکن است نیاز باشد قبل از گرفتن عکس رادیولوژی، هرگونه جواهرات یا سایر وسایل فلزی را از بدن خود خارج کنید.

همیشه اگر ایمپلنت فلزی ناشی از جراحی های قبلی دارید، به پزشک یا رادیولوژیست خود بگویید. این ایمپلنت ها می توانند مانع عبور اشعه ایکس از بدن و باعث ایجاد اختلال در ارائه یک تصویر واضح شوند.

آیا خطرات برای رادیولوژی در منزل وجود دارد؟

وقتی رادیولوژی به شیوه مناسب استفاده شود عوارضی ندارد. فواید تشخیصی رادیولوژی در منزل به طور قابل توجهی بیشتر از خطرات آن است. رادیولوژی می تواند شرایط تهدید کننده زندگی مانند انسداد رگ های خونی، سرطان استخوان و عفونت ها را تشخیص دهد. با این حال، اشعه ایکس تابش یونیزان تولید می کند، نوعی تابش که احتمال آسیب رساندن به بافت زنده را دارد. این خطری است که با افزایش تعداد رادیولوژی در طول زندگی فرد افزایش می یابد. با این حال، خطر ابتلا به سرطان در اثر تابش اشعه به طور کلی بسیار کم است.

اشعه ایکس برای افراد باردار اگر برای ناحیه ای به جز شکم یا لگن انجام شود، خطراتی برای جنین ندارد. به طور کلی، در صورت نیاز به تصویربرداری از شکم و لگن، پزشکان ترجیح می دهند از معایناتی استفاده کنند که از اشعه استفاده نمی شود، مانند ام آر آی یا سونوگرافی. با این حال، اگر هیچ یک از آنها نتوانند پاسخ های لازم را ارائه دهند، یا شرایط اضطراری یا محدودیت زمانی دیگری وجود داشته باشد، ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس گزینه مناسبی برای تصویربرداری باشد.

منابع:

  1. https://www.mybeachcare.com/mobile-radiology-services
  2. https://www.radiologyinfo.org/en/info.cfm?pg=chestrad#experience
  3. https://www.hpnonline.com/blog/article/21093720/homebased-healthcare-options-in-interventional-radiology
  4. https://www.nibib.nih.gov/science-education/science-topics/x-rays
  5. https://www.bettermedcare.com/how-to-tell-if-you-need-an-x-ray.html
  6. https://cmescience.com/reasons-why-radiology-is-so-crucial-to-medical-care/

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo