2

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که رگ خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به مغز می آورد، پاره می شود و یا در اثر لخته شدن خون یا ضخیم شدن دیواره شریان مسدود شود. به دلیل این پارگی یا انسداد، بخشی از مغز جریان خون مورد نیاز را دریافت نمی کند. بدون اکسیژن، سلولهای عصبی در منطقه آسیب دیده مغز در عرض چند دقیقه متوقف می شوند و باعث سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک می گردد. این بیماری علاوه بر اینکه سومین علت اصلی مرگ و میر است، دلیل اصلی ناتوانی طولانی مدت از نظر جسمی و روحی است. 

سکته مغزی چیست ؟

عوارض جانبی سکته مغزی می تواند شامل اختلالات بینایی، درک، خلق و خو، کاهش توانایی استفاده از عضلات و توانایی صحبت کردن و همچنین از دست دادن عملکردهای اصلی بدن باشد.

هدف نهایی درمان بیماران بازگشت به سبک زندگی عادی و استقلال هر چه بیشتر است که با توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی امکان پذیر می شود. در ۳۰ روز اول پس از سکته مغزی، بیماران برخی از توانایی های خود را دوباره به طور خود به خود باز می یابند. بهبودی اغلب در زمان ترخیص از بیمارستان کامل نیست. عواقب پس از ترخیص ممکن است نه تنها اختلال عصبی مداوم، بلکه مادام العمر نیز به دنبال داشته باشد. اما یک برنامه توانبخشی لازم است تا به بیمار کمک کند هر کار دیگری را که قبل از سکته مغزی می توانسته دوباره انجام دهد. توانبخشی موفقیت آمیز در سکته مغزی به عوامل زیادی از جمله شدت آسیب مغزی و همکاری خانواده و دوستان بستگی دارد. جای تعجب نیست که نگرش بیمار یک عامل اساسی در سرعت و درجه بهبودی است. چشم انداز مثبت و سطح بالای عزم راسخ ممکن است بهبود را تسهیل کند.

آشنایی با مزایا و خدمات فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی

یک برنامه توانبخشی زودرس در منزل برای بیماران مبتلا به سکته مغزی در دوره سه ماهه اول بعد از سکته نتایج قابل توجهی در بهبود عملکرد، کاهش ناتوانی، افزایش کیفیت زندگی و کاهش افسردگی فراهم می کند.

بیماران همیشه مشتاق بیرون آمدن از بیمارستان هستند. اکنون با وجود امکاناتی که برای ویزیت پزشک در منزل و خدمات پرستاری در منزل و فیزیوتراپی در منزل فراهم شده است، خانه ممکن است بهترین مکان برای تسریع بهبودی قربانیان سکته مغزی باشد. به گفته محققان، هرچه بیمار زودتر به خانه اعزام شود، بهتر است. محققان دریافتند که بیماران سکته مغزی که پس از تنها ۱۰ روز بستری شدن در بیمارستان به منزل منتقل شده اند و از خدمات فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی استفاده کرده اند، نسبت به بیمارانی که به منزل مرخص نشده اند، بهبودی سریعتر داشتند و پس از سه ماه  پیشرفت زیادی در بهبود عملکرد خود داشته اند. 

بیمارانی که عمدتا در خانه توانبخشی می کنند، می توانند فعالیت های زندگی روزمره را در سطوح بالاتر از کسانی که توانبخشی سنتی دارند، انجام دهند. بیمارانی که تحت مراقبت های سنتی قرار می گرفتند احساس انزوا و وابستگی بیشتری نشان می دادند و کمتر روی عضلات خود کنترل داشتند. همچنین مراقبت در منزل از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است. اکثر بیماران در خانه خود خوشحال تر هستند و از روحیه بهتری برخوردار می باشند. یکی از اهداف درمانی در سکته مغزی، بازگرداندن بیماران به محیط خود با بهترین میزان عملکرد است. البته همه کسانی که سکته مغزی می کنند واجد شرایط درمان از طریق فیزیوتراپی در منزل نیستند. برای واجد شرایط شدن در فیزیوتراپی در منزل بعد از سکته مغزی، لازم است تاییدیه از طریق ویزیت پزشک در منزل داشته باشید و تحت نظارت پزشک در منزل فیزیوتراپی انجام شود. 

download

نکات تمرینی فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی

از روش‌های مختلفی برای توانبخشی بیماران سکته مغزی در منزل استفاده میشود امروزه از روش های فیزیوتراپی در منزل با توجه به شرایط بیمار استفاده می شود. ولی از کجا بدانیم که کدام یک از این روش‌ها برای بیمار بهترین انتخاب است زیرا سکته مغزی با توجه به اینکه کدام قسمت از مغز را درگیر کرده علائم متفاوتی دارد. 

پس از ترخیص از بیمارستان بسیار ضروری است که یک برنامه فیزیوتراپی در منزل به همراه خدمات در پرستاری در منزل را برای بیمار تدارک ببینید. مغز برای ادامه بهبودی به تحرک مداوم نیاز دارد.

ورزش برای تقویت عضلات استفاده می شود. در سکته مغزی ورزش کردن باعث میشود که مغز فعال شده و پیام هایی را برای حرکت به ماهیچه ها برساند. توانبخشی برای بیماران سکته مغزی در منزل با بهره گیری از قابلیت مغز برای احیا و بازسازی مجدد خود است مکانیزمی که به آن نورو پلاستیسیتی عصبی مغز می گویند. دارد در اینجا چند گزینه برتر که می توانید در خانه انجام دهید برای شما توضیح داده شده است روش ها به طور خاص بر روی تحرک بیمار متمرکز هستند. 

  • تمرینات روزانه فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی

بعد از اینکه بخشی از مغز تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفت قابلیت نوروپلاستی سیتی عصبی به کار می‌افتد و مسیرهای جدیدی را به مناطق سالم مغز ایجاد می کند با انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل و یک برنامه ثابت و روزانه می‌تواند مغز را تحریک کند که سیم کشی مجدد انجام داده و عملکرد را بهبود بخشد. 

تقویت عضلات همچنین در هنگام توانبخشی سکته مغزی باعث جلوگیری از آتروفی عضلانی که در اثر عدم استفاده از عضلات به وجود می‌آید خواهد شد. 

  • آینه درمانی تکنیک فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی

یکی از دیگر از تمرین های فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی آینه درمانی است روشی که با استفاده از آن سیگنال ها از دست به مغز فعال می شود و به ویژه برای افرادی که دچار فلج دست شده‌اند بسیار مفید است‌ 

این روش فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی شامل استفاده از یک آینه رومیزی برای بازوی آسیب دیده است. هنگام مشاهده بازتاب، تمرینات دست درمانی رومیزی را انجام دهید. اگرچه می دانید که فقط یک دست خود را حرکت می دهید، اما این تمرین مغز را فریب می دهد و فکر می کند شما هر دو دست خود را حرکت می دهید. این به فعال شدن قابلیت نوروپلاستی سیتی و بهبود تحرک در دست آسیب دیده کمک می کند.

  • استفاده اجباری از اندام در فیزیوتراپی در منزل برای سکته مغزی

در این روش بیمار قسمت آسیب دیده بدن را مجبور به فعالیت و حرکت می کند. بیماران برای شروع با این روش درمانی به حداقل حرکت نیاز دارند.

3
  • تمرین ذهنی برای بهبود فلج

تمرین ذهنی شامل تمرین ذهنی کاری قبل از انجام واقعی آن است. مشهور است که ورزشکاران حرفه ای برای بهبود عملکرد ورزشی خود تمرین ذهنی را انجام می دهند و بیماران سکته مغزی نیز می توانند از این مزایا بهره مند شوند. قبل از اینکه تمرینات را عملا به طور واقعی انجام دهید ابتدا ۵ دقیقه آن را در ذهن خود به طور خیالی تصور کنید. مطالعات نشان داده است که حرکت تجسمی به فعال سازی نورو پلاستیسیتی مغز کمک می کند. تمرین ذهنی مخصوصاً برای بیمارانی که با فلج دست و پنجه نرم می کنند و هنوز نمی توانند بدون کمک حرکت کنند بسیار مفید است. این راهی است برای کمک به مغز در جهت سیم پیچ مجدد بدون نیاز به حرکت فراهم می کند.

چه زمانی باید برای خدمات پزشک در منزل برای سکته مغزی تماس بگیرید 

علائم مختلفی از سکته مغزی وجود دارد. از آنجا که مغز مقر اصلی بدن است، در صورت سکته مغزی ممکن است علائم و نشانه های مختلفی را تجربه کنید. موارد معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی یا ضعف در صورت، بازو یا پا. این حالت معمولاً در یک طرف بدن اتفاق می افتد.
  • دوبینی یا تاری دید 
  • سردرگمی ناگهانی یا مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در راه رفتن، سرگیجه، یا از دست دادن هماهنگی و تعادل
  • شروع ناگهانی سردرد شدید

به خاطر داشته باشید که سکته مغزی آسیب مغزی است، بنابراین هر علامتی که نشانگر تغییر وضعیت عصبی شما باشد باید جدی گرفته شود و سریع به پزشک مراجعه کنید. 

call

منابع

  • https://www.flintrehab.com/physical-therapy-for-stroke-patients-at-home
  • https://www.webmd.com/stroke/news/20000505/stroke-home-healing#1
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3093230/#:~:text=We%20concluded%20that%20an%20early,program%20of%20usual%20care%20does
  • https://www.flintrehab.com/constraint-induced-movement-therapy/
  • https://www.verywellhealth.com/home-physical-therapy-after-stroke-4587362

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo