کشیدن بخیه در منزل

زدن بخیه در منزل، متداول ترین روش برای ترمیم بریدگی یا زخم است. روش های دیگری که برای درمان زخم استفاده می شود شامل چسب های پوستی، نوارها یا منگنه ها هستند. گاهی اوقات، قبل از اینکه برای یک زخم بسیار آلوده یا عفونی بخیه کامل زده شود چند روز به حال خود رها می شود و یا اینکه تا زمان بهبود عفونت بخیه موقتی و شل زده میشود. 

 مواد یا نخ بخیه که استفاده می شود به دو دسته کلی نخ های قابل جذب یا غیر قابل جذب طبقه بندی می شوند. نخ های بخیه قابل جذب با گذشت زمان حل می شوند. بخیه های غیر قابل جذب باید در مدت زمان مشخص شده توسط پزشک برداشته شوند که بسته به محل و نوع زخم معمولاً ۵ تا ۱۰ روز است.

به طور کلی زخمها نیاز به مراقبت و مشاهده مستمر دارند. بعد از اینکه زخم ها بخیه زده می شوند با یک لایه نازک پماد و باند پوشانده می شوند. پزشک یا پرستار در مورد نحوه مراقبت از بخیه ها دستورالعمل هایی می دهد که بیماران حتماً باید از آنها پیروی کنند. 

call

خدمات پرستاری مورد نیاز برای مراقبت از بخیه ها برای زدن و کشیدن بخیه در منزل

در مورد مدت زمان لازم برای خشک نگه داشتن زخم با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. در بعضی موارد می توان بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت باند را برداشته و سپس زخم را به آرامی شستشو داد تا پوسته از بین برود. در ۴۸ ساعت اول زخم را مالش ندهید و خیس نکنید. زخم را در آب غوطه ور نکنید. این به معنای عدم شنا، شستن ظروف است (مگر اینکه از دستکش لاستیکی ضخیم استفاده شود)، اجتناب از حمام یا وان آب داغ است تا زمانی که بخیه ها برداشته شوند.

اگر از پزشک دستورالعمل دریافت نکردید، این توصیه کلی را دنبال کنید :

  • زخم را برای اولین روز باندپیچی و خشک نگه دارید.
  • بعد از روز اول، روزی ۲ بار زخم را با آب تمیز بشویید. از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید زیرا باعث کند شدن روند بهبود ی زخم می شود.
  • بهتراست زخم را با یک لایه نازک وازلین و یک باند پانسمان کنید.
  • وازلین بیشتری بزنید و باند را در صورت لزوم تعویض کنید. 
  • طبیعی است که بخیه ها در جایی که بخیه یا منگنه وارد پوست شده، مقدار کمی قرمزی و تورم ایجاد کند. ممکن است زخم و جای بخیه ها دچار خارش یا احساس تحریک شود. هر روز زخم خود را از نظر عفونت بررسی کنید.
  • ممکن است بخیه شما به باند احتیاج نداشته باشد، اگر کثیف نشود، چرکی نمی شود و باید سعی کنید لباس به محل بخیه تماس نگیرد. اگر از بانداژ استفاده می کنید، هر ۲۴ ساعت یکبار و یا هر زمان خیس یا بسیار کثیف ش آن را عوض کنید. 

مدت زمان لازم برای کشیدن بخیه ها

پرستار یا پزشک به شما خواهد گفت که چه موقع بخیه ها باید خارج شوند. در خدمات پرستاری در منزل چندین فاکتور مانند محل، عمق و اندازه زخم و سلامت عمومی بیمار برای تعیین مدت زمان ماندن بخیه ها در نظر گرفته می شود. می توانید از دستورالعملها زیر برای زدن و کشیدن بخیه در منزل پیروی کنید.

مدت زمان کشیدن بخیه ها با توجه به ناحیه زخم معمولا به صورت زیر است:

  • کشیدن بخیه از صورت در ۴ تا ۵ روز.
  • کشیدن بخیه از دست و بازو در ۵ تا ۱۰ روز.
  • کشیدن بخیه از پاها، پاها، سینه، شکم و پشت در طی ۷ تا ۱۴ روز
  • کشیدن بخیه از مفصل در ۷ تا ۱۴ روز.

علائم عفونت زخم بعد از زدن و کشیدن بخیه در منزل

 پس از بخیه زدن، زمانی که می خواهید پانسمان را تعویض کنید، زخم و بخیه را معاینه کنید. به دنبال این علائم یا نشانه های عفونت باشید:

  • افزایش درد
  • تورم
  • قرمزی
  • تب
  • تخلیه چرک یا مواد شبه چرکی
  • جدا شدن زخم

در صورت بروز هر یک از این علائم، باید سریعاً برای ارزیابی بیشتر با پزشک یا خدمات پرستاری تماس بگیرید. آنها احتمالاً با استفاده از آنتی بیوتیک درمان عفونت را شروع می کند و در صورتی که یک زخم طولانی و عمیق عفونت کرده باشند ممکن است از شما بخواهند که به بیمارستان مراجعه کنید.

چه موقع برای مراقبت از زخم و یا زدن و کشیدن بخیه در منزل با خدمات پرستاری تماس بگیرید

اگر زخمی عمیق است و طول آن بیش از حدود ¼ اینچ است، خونریزی متوقف نمی شود و یا در یک منطقه حساس از نظر زیبایی (به عنوان مثال منطقه چشم، لب ها یا دستگاه تناسلی) قرار دارد، با خدمات پرستاری تماس بگیرید یا مراجعه فوری به اورژانس را در نظر بگیرید. مرکز خدمات پرستاری برای زدن و کشیدن بخیه در منزل برای تمام زخمها و نواحی بخیه زده شده به شما کمک می کند اما اگر نگرانی های زیادی برای جای زخم دارید و مثلا زخم در ناحیه صورت قرار دارد و در مورد زیبایی خود بیش از حد نگرانید ممکن است لازم باشد برای زدن بخیه با یک جراح پلاستیک که مهارت زیادی در انواع روش های خاص بخیه زدن دارد مشورت کنید.

همچنین در صورت ادامه خونریزی، برای خارج کردن بخیه ها باید با خدمات پرستاری اورژانسی تماس بگیرید. اگر بخیه های شما قبل از موعد مقرر خود به خود باز شده، با پرستاری که مسئول مراقبت از زخم شما است تماس بگیرید زیرا ممکن است زخم شما باز شود و احتمالاً باعث ایجاد جای زخم بزرگتری شود.

انواع مختلف بخیه ها برای استفاده در زدن و کشیدن بخیه در منزل

انواع مختلفی از بخیه ها با خواص مختلف وجود دارد که برای زدن و کشیدن بخیه در منزل جهت نیازهای مختلف بیمار استفاده میشود. بسته به نوع بافت دوخته شده در کنار هم و مدت زمان لازم بهبودی بخیه ها انتخاب می شوند. بخیه ها به طور عمده به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

بخیه های قابل جذب – بخیه های قابل جذب نیاز به خارج کردن دستی ندارند و با بهبودی زخم پس از مدت زمان مشخصی در بافت تجزیه و حل می شوند.

بخیه های غیر قابل جذب – بخیه های غیر قابل جذب حتی پس از مدت زمان مشخصی جذب نمی شوند و پس از بهبودی زخم یا برش لازم است که توسط پزشک برداشته شود.

منابع:

  1. https://www.emedicinehealth.com/suture_care/article_em.htm
  2. https://www.mottchildren.org/health-library/sid232375
  3. https://www.portea.com/nursing/suture-removal#section_1
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo