سرم در منزل

تزریق سرم در منزل چیست

وصل سرم یا درمان داخل وریدی ( Intravenous (IV) treatment ) سریعترین راه برای رساندن مواد مغذی به بدن است، زیرا سیستم گوارش و هضم را دور می زند و مستقیماً وارد اندام ها می شود و در نتیجه میزان جذب آن ۹۰ تا ۱۰۰٪ است. در گذشته در اصل، مواد مغذی داخل وریدی عمدتا برای بیمارانی که کمبود آب بدن و کمبود مواد مغذی داشتند و یا قادر به مصرف داروهای خوراکی نبودند، استفاده می شد و به طور سنتی فقط در بیمارستان ها انجام می شد. اما اکنون می توان این کار را در خانه انجام داد توسط پرستارانی که به طور ویژه و حرفه ای آموزش دیده اند و نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات را به خوبی می دانند.

 

call

 همچنین امروزه افراد کاملاً سالم نیز می توانند از طریق وصل سرم و درمان داخل وریدی، ویتامین دریافت کنند و سطح سلامتی و انرژی خود را افزایش دهند. بنابراین، اگر می خواهید ایمنی خود را تقویت کنید، مایعات و الکترولیت های از دست رفته را جایگزین کنید وصل سرم توسط خدمات پرستاری در منزل می تواند به شما کمک کند تا سطح مواد مغذی بدن خود را به حالت مطلوب برگردانید.

تزریق داخل وریدی دارو چیست

یکی دیگر از کاربردهای وصل سرم و تزریقات رساندن سریع دارو به بیمار است. گاهی اوقات بیماران نمی توانند از راه خوراکی دارو مصرف کنند علاوه بر این، برخی از داروها هستند که به صورت خوراکی تجویز نمی شوند زیرا اسیدهای معده آنها را از بین می برد و برای درمان بیماری اثر بخشی خود را از دست می دهند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود داروها از طریق دهان وارد بدن نشوند. در این موارد دارو از طریق داخل وریدی یا همان وصل سرم به بیمار داده می شود که به این روش تزریق درمانی یا درمان انفوزیون (Infusion therapy ) می گویند. نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات با توجه به روش مورد استفاده متفاوت می باشد. با این حال تزریق دارو مستقیماً به خون یکی از سریعترین روشهای رساندن دارو به بیمار می باشد وقتی دارو به بیمار تزریق شود مدت زمان شروع اثر آن نیز کوتاه تر می شود. این روش معمولاً برای درمان عفونت های شدید و مزمن انجام می شود که به آنتی بیوتیک های خوراکی پاسخ نمی دهند. سرطان ها و مدیریت درد ناشی از سرطان ها ؛ بیماری های دستگاه گوارش ؛ کمبود آب بدن ناشی از حالت تهوع، استفراغ و اسهال نمونه های رایج هستند که تزریق درمانی برای آنها انجام می شود. بیماری های پیچیده ای که به بهترین وجه به داروهای داخل وریدی پاسخ می دهند عبارتند از: مولتیپل اسکلروزیس، برخی از اشکال آرتروز، نارسایی احتقانی قلب و برخی از انواع اختلالات نقص ایمنی می باشند.

نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات برای درمان داخل وریدی

در اینجا نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات توضیح داده شده است. وصل کردن سرم و تزریقات از اصلی ترین خدمات پرستاری در منزل است که معمولا بیماران به آن نیاز دارند. همچنین از اولین و پایه ای ترین مهارت هایی است که پرستار می آموزد با این حال تسلط پیدا کردن در این کار سخت است و بیشتر با تمرین مداوم و تجربه اندوزی فراوان تبحر لازم کسب می شود.

۱٫ آرام و آماده باشید: وصل سرم بستگی به آمادگی و مهارت پرستار دارد. شما باید با بیمار هماهنگ باشید زیرا یک حرکت عصبی و عجولانه منجر به شکست می شود. ابتدا اضطراب بیمار را از بین ببرید. اطمینان حاصل کنید که بیمار برای جلوگیری از انقباض عروق راحت و به اندازه کافی گرم است.

۲٫ اعتماد به نفس خود را نشان دهید: خود را باور کنید و به بیمار اطمینان دهید که می دانید چه کاری انجام می دهید. البته بیمار وقتی اعتماد به نفس شما را ببینید آرام می شود.

۳٫ سوزن هراسی بیمار را ارزیابی کنید: سوزن هراسی واکنشی است که معمولا در نتیجه تزریق و وصل سرم قبلی وجود دارد. علائم آن مانند تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب) و فشار خون بالا قبل از وارد کردن سوزن است. در هنگام وارد شدن سوزن به بدن نیز علائمی مانند برادی کاردی (کاهش ضربان قلب) و افت فشار خون همراه با رنگ پریدگی، دیافورز(تعریق بیش از حد) و سنکوپ (غش) ممکن است رخ می دهد. با لحنی آرام بخش به بیمار اطمینان دهید ، سوزن ها را تا آخرین لحظه قبل از استفاده از چشم بیمار دور نگه دارید. استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی می تواند به مدیریت سوزن هراسی نیز کمک کند.

۴- اقدامات لازم برای کنترل عفونت را انجام دهید: یکی از نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات رعایت اصول کنترل عفونت است. در حین قرار دادن کانول از دستکش استفاده کنید. وصل سرم و تزریقات یک روش تهاجمی است و باید از تکنیک های مناسب برای کنترل عفونت استفاده کرد. یک سواب پنبه یا پد آغشته به الکل را روی محل قرار دهید تا میکروارگانیسم های موجود در ناحیه تزریق به حداقل برسد و همچنین ورید انتخاب شده با وضوح بیشتری مشخص شود.

۵٫ رگ را ارزیابی کنید: قبل از قرار دادن سوزن در رگ بیمار، ابتدا باید وضعیت رگ یا ورید را ارزیابی کنید. یک فرد سالم دارای رگ هایی محکم، نرم و قابل دسترسی است. رگهای هیدراته یا پرآب برای قرار دادن سوزن مناسب هستند. بعضی از بیماران به درمان وریدی نیاز دارند اما بدن آنها کم آب است، بنابراین رگ گیری از بیمار چالش برانگیز می شود. برای جلوگیری از آسیب به ورید، همیشه ابتدا ارزیابی کنید و به دنبال وریدی باشید که شکننده نباشد و در حین وارد کردن سوزن آسیب نبیند.

۶٫ برای پیدا کردن رگ لمس کنید : رگ گیری درست یکی از مهمترین نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات است. اگر رگ مناسبی نمی بینید، بیشتر از چشم خود به انگشتان اعتماد کنید. می توانید با لمس کردن یک رگ مناسب پیدا کنید. با یک نگاه تاندون ممکن است مانند رگ باشد اما وقتی لمس می کنید می توانید آنها را از هم تشخیص دهید.

۷٫ برای پیدا کردن رگ از بیمار بپرسید: بیمار با توجه به سابقه IV قبلی خود ممکن است بیشتر بداند که کدام وریدها مناسب هستند.

۸- از اندازه کانول مناسب استفاده کنید: سوزن و اندازه کانول را با سایز بیمار مطابقت دهید.

۹٫ کانول را به درستی انتخاب کنید: یکی دیگر از مهمترین نکات مهم در وصل سرم در منزل و تزریقات انتخاب کانول است . در هنگام انتخاب کانول، نوع تزریق مورد نیاز را در نظر بگیرید. سوزن های دارای اندازه گیری کوچکتر نمی توانند انتقال خون و تغذیه تزریقی را در خود جای دهند. مایعات با سرعت بیشتری از لومن های با قطر بزرگ نسبت به قطر کوچکتر عبور می کنند و اجازه می دهند غلظت بیشتری از محلول یا دارو تجویز شود. در حال حاضر تجهیزات بدون سوزن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند تا آسیب ورید در حین و بعد از وارد کردن به حداقل برسد.

 ۱۰٫ سرم را به دست غیر غالب وصل کنید : مثلا اگر بیمار چپ دست است سرم را به دست راست او وصل کنید تا بیمار بتواند با استفاده از دست غالب فعالیت های ساده را انجام دهد. با این حال، اگر نمی توانید یک محل یا رگ مناسب برای قرار دادن روی دست غیر غالب پیدا کنید، با دست غالب ادامه دهید.

منابع :

  1. https://nurseslabs.com/how-to-start-an-iv-insertion-tips/
  2. https://ivboost.uk/about/what-is-iv-therapy-definition-benefits-types/
  3. https://www.alixarx.com/peripheral-iv-insertion-and-care-catheter-selection/

https://blog.avella.com/what-is-infusion-therapy-what-diseases-does-it-treat

4/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  • فریبا, 15 ژانویه, 2022 @ 12:41 ب.ظ پاسخ

    شما سرم زدن دست هم انجام میدید؟

    • icarus8, 15 ژانویه, 2022 @ 12:42 ب.ظ پاسخ

      بله یکی از فعالیت های نبض اول خدمات سرم زدن دست می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo