تزریقات شبانه روزی در منزل

تزریقات شبانه روزی در منزل یکی از اصول اساسی در مراقبت های بهداشتی است. اما باید توسط پرستاران باتجربه و آموزش دیده انجام شود زیرا نیاز به مراقبت و توجه دقیق دارد. برای افراد آسیب دیده و بیماران سالمند خانه بهترین گزینه برای استراحت و ادامه درمان است. در چنین مواردی، خدمات پرستاری در منزل بهترین گزینه برای صرفه جویی در وقت و هزینه خدمات پزشکی در منزل است. تزریقات در منزل یکی از رایجترین خدمات پرستاری در منزل است که برای همه انواع بیماران با بیماریهای مختلف که نیاز به تزریقات و یا وصل سرم در منزل درمانی داشته باشند انجام می شود. 

تفاوتی ندارد که نیاز به تزریق ویتامین داشته باشید و یا یک بیمار سرطانی بوده و نیاز به تزریقات در منزل برای دریافت داروهای شیمی درمانی دارید. خدمات پزشکی در منزل امروزه به راحتی در دسترس بیماران قرار دارد. امرزوه پرستاران در منزل انواع تزریقات شبانه روزی در منزل را در شرق و غرب و در کل تهران برای بیماران ارائه می کنند. 

call

انواع تزریقات شبانه روزی در منزل

تزریقات به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که شامل تزریقات با آمپول و سرنگ injection و تزریقات داخل وریدی infusion therapy یا سرم درمانی است. 

تزریقات با آمپول

 این نوع تزیقات شبانه روزی در منزل انجام می شود که شامل تزریق دارو در موارد اضطراری پزشکی است. تزریقات با سوزن به چندین روش مختلف انجام می شود که هر کدام یک لایه پوستی متفاوت را هدف قرار می دهد و شامل موارد زیر است : 

 تزریق داخل پوست (ID ) :تزریق داخل پوستی به داخل درم در زیر اپیدرم (که لایه فوقانی پوست است) منتقل می شود. درم، در اکثر نقاط بدن انسان، فقط چند میلی متر ضخامت دارد. تزریق داخل پوستی یکی از راه های ارائه واکسیناسیون است. واکسن ها می توانند از طریق مسیر داخل پوستی، یعنی تزریق به درم که یکی از لایه های پوست است انجام شود. این لایه، در زیر اپیدرم است و حاوی مقدار زیادی سلول ایمنی است.

 تزریق زیر جلدی ( SC ): تزریق های زیر جلدی در لایه چربی، زیر پوست انجام می شود. تزریق داخل جلدی را می توان با استفاده از سوزن هایی با اندازه طبیعی یا دستگاه هایی که مخصوص تزریق داخل پوستی هستند انجام داد.

 تزریق عضلانی (IM) : تزریق عضلانی به عضله منتقل می شود. بافت عضلانی خون بیشتری دارد و این به دلایلی برای تزریقات مفید است. اگر دارو به جذب سریعتر نیاز داشته باشد و یا اگر قرار باشد بیمار حجم بیشتری از دارو را دریافت کند از تزریق عضلانی استفاده می شود. 

مزایای انجام تزریقات شبانه روزی در منزل

بعد از جراحی یا تشخیص بیماری، تمرکز شما باید روی خود مراقبتی و استراحت برای بهبودی کامل باشد. برای افرادی که بیماری مزمن دارند، مراجعه به بیمارستان ها، کلینیک ها یا مراکز درمانی برای انجام منظم تزریقات امری معمول و ضروری است. با این حال، واقعیت این است که رفتن مداوم به بیمارستان می تواند یک تجربه استرس زا و ناراحت کننده باشد. همچنین ویزیت های پزشکی اغلب وقت گیر هستند و رفت و آمد می تواند پرهزینه و دردسر ساز باشد، به خصوص برای افرادی که دارای محدودیت های حرکتی هستند. تزریقات شبانه روزی در منزل می تواند باعث بهبودی زودتر، مراجعه کمتر به بیمارستان، کاهش خطر عفونت های اکتسابی در بیمارستان شود.

 در چنین مواردی دریافت خدمات پرستاری در منزل و ویزیت پزشک در منزل که می تواند شامل ویزیت پزشک متخصص داخلی در منزل و یا ویزیت پزشک متخصص مغز و اعصاب در منزل است بسیار کمک کننده باشد. امروزه بیماران نه تنها می توانند خدمات پزشکی ساده مانند تزریقات شبانه روزی در منزل را دریافت کنند بلکه ویزیت پزشک فوق تخصص در منزل نیز امکان پذیر شده است. 

گاهی اوقات، به دلیل شرایط پیش بینی نشده، مانند نیاز به تزریق برای بیمار بستری در منزل، ممکن است به طور ناگهانی نیاز به خدمات پرستاری پیدا کنید. سرعت در چنین سناریوهایی مهم است و مراجعه به یک مرکز درمانی مانند کلینیک و بیمارستان و حتی مطب پزشک و ماندن در صف انتظار امکان پذیر نیست. 

در منزل

تزریق داخل وریدی IV

تزریق IV یا داخل وریدی که به آن سرم درمانی نیز می گویند برای تزریق آرام و مداوم دارو استفاده می شود و یک یا چند ساعت طول می کشد. تزریقات شبانه روزی در منزل از طریق داخل وریدی به دو صورت انجام می شود: (۱) تزریق قطره ای (۲) تزریق پمپی

تزریق قطره ای :

تزریق قطره ای که معمولاً به آن قطره قطره می گویند، عمدتا از نیروی جاذبه برای تزریق یک مقدار ثابت دارو در طی یک دوره زمانی استفاده می کند. تجهیزات مورد نیاز شامل یک کیسه مایع است که به پایه ای آویزان است و از طرف دیگر به داخل ورید بیمار متصل است. دارو در ظرف مایع سرم وارد می شود و محفظه قطره برای شمارش میزان قطره و همچنین جلوگیری از ورود هوا به جریان خون استفاده می شود.

تزریق پمپی:

تزریق پمپ شامل اتصال یک پمپ به خط IV بیمار برای کنترل دقیق تر میزان ورود دارو به بدن در طی یک دوره زمانی خاص است. دو نوع تزریق پمپی وجود دارد که شامل پمپ های تزریق با سرنگ و پمپ های حجمی هستند. پمپ های تزریق با سرنگ شامل پمپ هایی هستند که میزان فشار دادن پیستون سرنگ را کنترل می کنند، از این رو میزان تجویز درمان را برای یک دوره خاص کنترل می کنند. پمپ های حجمی دارای مکانیسم تزریق قطره ای IV به همراه پمپ است که برای کنترل بهتر سرعت تزریق استفاده می شوند. 

برای تزریقات شبانه روزی در منزل چه مواردی نیاز دارید؟

 اگر برای اولین بار است که از خدمات پرستاری در منزل برای تزریقات استفاده می کنید نیاز است نسخه پزشک را که در آن موارد زیر مشخص شده است در دسترس داشته باشید: 

(الف) نام، دوز، دفعات و مدت زمان مصرف دارو

(ب) نوع و مقدار محلول رقیق کننده مورد نیاز

ج) شرایط ذخیره سازی و نحوه مدیریت دارو 

(د) تائید پزشک برای استفاده در تزریق داخل وریدی در منزل 

منابع:

  1. https://www.homage.sg/p/injection/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SG_Demand_Core_GA_Search_Prospecting_Home_Nursing_Nursing_Procedures_Intramuscular_Injection_EN_BMM&utm_term=Intramuscular_Injection&utm_content=&gclid=Cj0KCQjwlvT8BRDeARIsAACRFiVYY2Q6OmLJbsr3zPsgT3LucJBIsCyYfQK8ySNSFtmwWtGG-14QbZgaAptUEALw_wcB
  2. https://care24.co.in/nursing/injection
  3. https://www.jaga-me.com/thecareissue/types-of-iv-therapy-at-home/
  4. https://novosanis.com/intradermal-injection
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo