جلوگیری از بیماری های کبدی

کبد می‌تواند نقش مهمی را در سیستم هضم غذا ایفا کند.هر چیزی که وارد معده می شود، از  کبد عبور خواهد کرد. به‌ همین خاطر نیز باید به سلامت این بخش از بدن اهمیت ویژه‌ای بدهید و  در صورت بروز کوچک‌ ترین مشکل کبدی جهت درمان آن اقدام نمایید. کبد باید همیشه سالم مانده و در سلامت بدنمان نیز مؤثر باشد.

می‌توان گفت که در بین برنامه‌های روزمره  فراموش کردن رسیدگی به کبد می‌تواند دردسرهای زیادی را به‌ همراه داشته باشد. قطعاً زمانی‌ که کوچک‌ترین مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، بیماری‌های مختلف به سراغ شما خواهد آمد و در چنین شرایطی قطعاً به  ویژه خدمات ویزیت پزشک در منزل نیاز خواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش‌ها را برای جلوگیری از بروز بیماری‌های کبدی به شما ارائه دهیم.

نقش مهم کبد در بدن

کبد که در قسمت زیرین ریه تنفسی قرار گرفته است، وظیفه و خلاص کردن مواد غذایی و  از بین بردن مواد شیمیایی و مضر غذا را به‌ عهده دارد.این  قسمت در بدن مایعی به نام صفرا تولید می‌کند که برای از بین بردن چربی های غذا کاملاً الزامی است. از  همه این موارد مهم‌تر کبد ،گلوکز های موجود در غذا را که ما می‌خوریم در بدن ذخیره می‌کند تا در وقت مناسب است به ما انرژی لازم را برساند و قادر به انجام فعالیت‌های  مختلف باشیم.  کبد تنها عضوی در بدن است که می‌تواند خودش را ترمیم کند.  به همین خاطر نیز این  امکان وجود دارد که یک شخص بتواند بخشی از کبد خود را به شخص دیگری اهدا کند.

مشکلات رایج کبد

از جمله بیماری‌های رایج در کبد در شرایط مشکلات عفونی همانند بیماری هپاتیت ب ، هپاتیت س و آ است. آسیب‌های کبدی بدلیل مصرف بیش‌ ازحد الکل، کبد چرب و یا التهاب شدید کبد است. نارسایی و سرطان کبد جزو بیماری‌های خطرناکی هستند که می‌توانند بنا به علل مختلفی در بدن ایجاد شود. این بیماری‌های مهلک در اکثر مواقع با آسیب‌های کبدی و ایجاد زخم‌هایی همراه خواهند بود.

تمامی این مشکلات می‌تواند در عملکرد طبیعی این بخش تأثیرات مخربی را به‌ جای بگذارد. بنابراین مراقبت‌ها و احتیاط لازم برای نگه‌ داری از کبد و استفاده از روش‌های جلوگیری از بیماری آن سبب شده تا بدن شما همیشه سلامت بماند.

بررسی روش‌ های جلوگیری از بیماری‌ های کبدی

برای جلوگیری از بیماری‌ های کبدی می‌توانید به این موارد توجه کنید:

عدم مصرف الکل

همانطور که گفته شد ،الکل باعث تخریب بافت کبد میشود ،لذا برای داشتن کبد سالم باید از مصرف الکل جلوگیری کرد.

تست عملکرد کبد

خوشبختانه آزمایش عملکرد کبد تنها ۱ آزمایش خون ساده است که می‌تواند با اندازه‌گیری آنزیم‌ها و پروتئین‌ها به مختلف تولیدی کبد را بررسی کرد و این آزمایش خون ساده اطلاعات متعددی را در مورد سلامت کبد نشان می‌دهد و شما می‌توانید برای این کار از خدمات نمونه‌ گیری خون در منزل استفاده کنید.

ورزش به‌ صورت منظم

شاید این موضوع را ندانید اما یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری‌ های کبدی، داشتن برنامه ورزشی در زندگی روزمره است. ورزش کردن مداوم و منظم به کنترل وزن کمک خواهد کرد و از ذخیره چربی های اضافی در بدن جلوگیری می‌کند. ورزش می‌تواند  کبد را از چربی‌ های غیراشباع غیرضروری موصون کند. همچنین از بروز بیماری‌های شدید  جلوگیری کند.

رژیم غذایی مناسب

متأسفانه برخی از افراد بدون داشتن آگاهی کافی رژیم‌های سنگین و غیر اصولی را برای کاهش وزن انتخاب می کنند. همچنین با استفاده از قرص‌های کاهش وزن و داروهای مختلف آسیب جدی را به کبد وارد خواهند کرد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب در طولانی‌مدت نه‌ تنها باعث لاغری شما به شکل اصولی خواهد شد، بلکه از آسیب به کبد نیز جلوگیری خواهد کرد.

کنترل مصرف داروهای مختلف

به‌ طور معمول همه افراد پس‌ از سرماخوردگی و بدون مراجعه به پزشکان متخصص به‌ صورت سرخود داروهایی را مصرف می‌کنند که می‌تواند تأثیرات مخربی را روی کبد بگذارد. توصیه می‌شود که حتماً پیش‌ از مصرف ساده‌ترین دوران حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و مصرف تمام داروها را به‌ صورت کنترل‌شده انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo