خدمات پاراکلینیک در منزل

 امروزه سیستم های مراقبت بهداشتی و درمانی به دنبال کاهش هزینه ها از طریق راهکار های نوآورانه خدمات درمانی و تشخیصی هستند و يكي از اهداف اوليه آنها ارائه خدمات تشخیصی در منزل است. مراکز ارائه کننده خدمات پاراکلینیک در منزل توسعه یافته اند،. بیماران و افراد سالخورده که که در خانه زندگی می کنند شایسته این هستند که خدمات با کیفیت و مناسب را در منزل دریافت کنند به ویژه بیمارانی که مبتلا به بیماری های مزمن و معلولیت یا آسیب دائمی هستند و نیاز به خدمات تشخیصی و درمانی طولانی مدت دارند باید بتوانند به راحتی به این خدمات در منزل دسترسی داشته باشند و آنچه را که نیاز دارند به شایستگی دریافت کنند. از این رو، برای اطمینان از دسترسی بهتر مردم، خدمات پاراکلینیک در منزل گسترش یافته است.

call

برای تعداد زیادی از افراد، مراجعه به بیمارستان یا مطب پزشک یا آزمایشگاه و سایر مراکز تشخیصی و درمانی اگر غیر ممکن نباشد، دشوار است. تصور گذراندن ساعت های طولانی در آزمایشگاه یا بیمارستان برای دریافت خدمات پاراکلینیک مشکل است. بسیاری از افراد به دلایل متعددی از جمله ترافیک شهری و نداشتن وقت یا عدم توانایی حرکتی از مراجعه به مراکز درمانی برای غربالگری و آزمایشات لازم خودداری می کنند. در حال حاضر نیز به دلیل همه گیری بیماری کرونا و شرایط قرنطینه توصیه شده تا حد امکان به جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوید و به ویژه از مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی خودداری شود. همچنین مراجعه حضوری به مراکز درمانی می تواند خطر ابتلاء به انواع عفونت بیمارستانی را نیز به همراه داشته باشد. در موارد خاص، استرس ناشی از عوارضی همچون عفونت بیمارستانی منجر به به تاخیر افتادن روند تشخیص و درمان سریع بیماری‌ها می‌شود و باعث می شود بیماران به خاطر چنین دلایل بازدارنده  ای سلامت خود را به خطر بیندازند. در چنین شرایطی استفاده از خدمات پاراکلینیک در منزل می تواند سودمند باشد.

دشوار بودن برای بیماران جهت مراجعه به بیمارستان برای دریافت خدمات پاراکلینیک می تواند باعث شود تا بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند، معاینه و آزمایشات خود را به تاخیر اندازند و تا زمانی که علائم به طور قابل توجهی بدتر نشود آنها برای انجام معاینه و رادیولوژی و … اقدام نمی کنند. این مشکل همچنین باعث می شود که کارکنان پزشکی برای ارائه به موقع و موثر تشخیص و درمان دچار مشکل شوند و هزینه های درمانی نیز افزایش یابد زیرا اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود هزینه ها و منابع کمتری برای درمان آن نیاز خواهد بود. 

 آزمایش خون یکی از خدمات پاراکلینیک در منزل

 یکی از نوآوری های خدمات مراقبت بهداشتی در منزل انجام آزمایشات خون است که بدون اینکه نیاز به خروج از خانه باشد می توان طیف گسترده ای از آزمایشات خون را انجام داد بدون اینکه نیاز به منتظر شدن برای پزشک یا ویزیت باشد. به عنوان مثال، تست های حاملگی یا تست های دیابت را که بسیار آسان و تقریبا ۱۰۰ درصد دقیق هستند را می توان در منزل انجام داد. علاوه بر این، چنین آزمایشاتی می تواند بار زیادی را از دوش سیستم های مراقبت های بهداشتی بردارد.

بیماران و سالمندان و همه افرادی که به این خدمات نیاز دارند می توانند در آسایش در محل سکونت خود باشند و خدمات پاراکلینیک در منزل را دریافت کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی و تکنسین های آموزش دیده برای جمع آوری نمونه ها به منزل شما می آیند. آنها معاینات را انجام می دهند و نمونه ها را به راحتی در خانه شما جمع آوری می کنند. جمع آوری نمونه و انجام آزمایشات مستمر در منزل به ویژه برای افراد مسن، بیماری های مزمن و بیمارانی که بعد از عمل جراحی در منزل بستری می شوند مفید است.

سایر خدمات تشخیصی مانند تصویر برداری و رادیوگرافی نیز در منزل قابل انجام است. تیم تشخیصی حرفه ای در منزل خدمات تشخیصی متعددی مانند رادیوگرافی با اشعه ایکس، سونوگرافی اولتراسوند، سونوگرافی قلب، نوار قلب و آزمایشات خون و … ارائه می کند. برخی از آزمایشات متداول که در خانه انجام می شود شامل : 

  • آزمایش خون کامل، آزمایش سطح قند خون، آزمایش میزان HbA1C، زمان پروترومبین و INR، 
  • آزمایش عملکرد کبد، آزمایش عملکرد کلیه، آزمایش عملکرد تیروئید،
  • نشانگرهای قلبی، گازهای خون شریانی، الکترولیتهای سرم، آزمایش ادرار

طی ۲۴-۴۸ ساعت، از زمان جمع آوری نمونه، گزارش های دقیقی از طریق ایمیل یا سایر روش ها مانند پست برای بیماران ارسال می شود.

رادیولوژی یکی از خدمات پاراکلینیک در منزل

 تکنولوژی پیشرفت کرده و می توان با ابزارهایی مانند موبایل بسیاری از خدمات پاراکلینیک در منزل را انجام داد. خدمات رادیولوژی با دستگاه های قابل حمل یا پرتابل و یا رادیولوژی مبتنی بر موبایل توسط تکنسین های معتبری در منزل انجام می شود و می تواند تصاویر دیجیتالی با کیفیت بالا تولید کنند که توسط رادیولوژیست ها برای تشخیص سریع بررسی می شوند.

به جای انتظار برای معاینه در اورژانس، بسیاری از بیماران در حال حاضر ترجیح می‌دهند خدمات پاراکلینیک در منزل از جمله رادیولوژی را نیز در خانه دریافت کنند. رادیولوژی در منزل مخصوصا برای افراد مسن یا بیمارانی که دارای بیماریهای قابل توجهی هستند بسیار مناسب است. تصویربرداری با دستگاه های پرتوی ایکس قابل حمل مدت زمان کمی طول می کشد و حتی با استفاده از این تکنولوژی می توان اطلاعات دیجیتالی را به رادیولوژیست منتقل کرد. این دستگاه های قابل حمل رادیولوژی بیشتر در بیمارستانها و برای بیمارانی که نمی‌توان آنها را به بخش رادیولوژی منتقل کرد استفاده می شوند.  این دستگاه ها همچنین در بخش اورژانس نیز مورد استفاده قرار می گیرند برای مواردی که بیمار برای جراحات یا آسیب در اتاق عمل اورژانس است و باید سریع رادیوگرافی برای او انجام شود. اما امروزه استفاده از آنها در منزل برای همه بیماران و سالمندان و افراد آسیب دیده که امکان مراجعه به بیمارستان یا سایر مراکز درمانی را ندارند گسترش یافته است. این دستگاه ها توسط تکنسین های آموزش دیده به منزل برده می شوند و خدمات مورد نیاز بیمار با استفاده از آنها انجام می شود. البته استفاده از اشعه ایکس در خانه نیاز به نسخه و دستور پزشک معالج دارد. در حدود یک ساعت بعد از گرفتن اشعه ایکس نتایج را برای پزشک معالج ارسال می کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo