زخم بستر سالمندان

زخم بستر از جمله مشکلاتی است که در اکثر سالمندان که در مدت زمان طولانی در بستر هستند، به وجود می‌آید. درمان زخم بستر بسیار راحت بوده و پیچیدگی چندانی ندارد. همچنین استفاده از یکسری از داروها و پانسمان زخم در منزل قطعاً می‌تواند به درمان هرچه زودتر این زخم کند. شما می‌توانید برای درمان خیلی بهتر زخم بستر سالمندان از یک پرستار سالمند کمک بگیرید. این افراد دارای تخصص کافی در این زمینه بوده و می‌توانند در زمان درست با استفاده از داروها و پانسمان ب ه‌موقع زخم به درمان هرچه زودتر چنین زخم‌های کمک کنند.  در ادامه با ما همراه باشید تا برای درمان زخم های بستر در افراد سالمند توضیحات کاملی را بیان کنیم.

علت زخم بستر در سالمندان چیست؟

زخم بستر سالمندان دلایل متعددی دارد. اما می‌توان به دلایلی همچون خوابیدن در مدت زمان طولانی، ساییدگی پوست روی صندلی یا در بستر اشاره کرد.  یکی از بهترین روش‌های درمان زخم بستر در سالمندان، جلوگیری از بی ‌تحرکی افراد سالمند و یا کسانی که به این مشکل دچارند، باشد. زخم بستر بیشتر در قسمت باسن، شانه، امتداد ستون فقرات یا پشت دست یا پا ایجاد می‌شود. اگر این زخم به‌ خوبی کنترل و درمان نشود عفونت‌های بسیار شدید در زخم ایجاد خواهد شد. به‌ همین خاطر نیز در صورت مشاهده هر گونه زخم بستر حتماً باید هرچه سریع‌تر جهت درمان سریع آن را اقدام کنید.

چه کسانی مستعد زخم بستر هستند؟

افرادی که دارای شرایط زیر باشند و بیشتر در معرض زخم بستر قرار دارند:

  • افرادی که به مدت طولانی در  یک جهت قرار بگیرند.
  • کسانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.
  • افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند.
  • افراد سالمند که تحرک زیادی ندارند.

 مراحل ایجاد زخم بستر سالمندان

این زخم در واقع از نوعی زخم فشاری به حساب می‌آید. بدین ‌معنا که براثر فشارهای طولانی روی نقطه‌ای از پوست ایجاد شده و ب ه‌مرور وسیع تر می‌شود. این زخم‌ها در ابتدا در سطح پوست ایجاد می‌شوند. اما عدم توجه به آن‌ها ممکن است زخم عمیق شده و به استخوان برسد .زخم بستر در صورت عدم درمان به ‌موقع می‌تواند سبب به خطر افتادن جان افراد شود. با ایجاد فشار در ناحیه از بدن خود تا حد زیادی خون قطع می‌شود و خون‌رسانی به بافت‌های مورد نیاز انجام نخواهد شد.

در صورت طولانی بودن این فشار مواد مغذی و اکسیژن کافی به سلول‌های بافت نمی‌رسد. این مسئله سبب مرگ تدریجی سلول‌ها خواهد شد. چنین مشکلی منجر به زخم شدن بافت بدن در ناحیه مزبور می‌خواهد می‌گردد. در این بخش زخم بستر در ۴ مرحله ایجاد می‌شود.

به‌ طورکلی مراحل زخم بستر در سالمندان عبارت‌اند از:

مرحله اول: در این مرحله پوست دچار تغییر رنگ می‌شود.

مرحله دوم: در مرحله دوم پوست باز و نکروز شده و با بافت‌های اطراف آن می‌میرند. همچنین احتمال عفونی شدن آن‌ها بسیار زیاد است.

مرحله سوم: در مرحله سوم وخامت زخم افزایش پیدا کرده و عمق آن نیز به چربی پوست می‌رسد.

مرحله چهارم: درگیری ماهیچه و استخوان در این مرحله صورت‌گرفته که‌سبب افزایش وخامت زخم می‌شود.

خطرات زخم بستر

زخم بستر عارضه‌ای مزمن بوده که در افرادی که بیشترین فشار روی یکی از ناحیه از بدن خود وارد می کنند، ایجاد می‌شود.  این زخم‌ها در مراحل ابتدایی خطر جانی نداشته اما در صورت عدم درمان و ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد.

راه‌های جلوگیری از زخم بستر سالمندان

بهترین و مهم‌ترین روش برای جلوگیری از زخم بستر و یا درمان آن تغییر وضعیت جسمانی بیمار است. این کار سبب شده تا میزان فشار وارد شده بر آن قسمت به قسمت زخم شده کاهش پیدا کند. بهترین راهکار برای بیمارانی که در مدت زمان طولانی درحال استراحت هستند این بوده  همیشه جا به ‌جایی داشته باشند. اما ۲ راه زیر نیز می‌توانند برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر سالمندان مؤثر باشد:

استفاده از بالش‌های هوایی

بالش‌های هوایی فشار وارد شده به بخش‌های مختلف بدن را کاهش می‌دهد و سبب شده تا گردش خون بیشتری صورت بگیرد.

تغذیه‌ مناسب

تغذیه تأثیر بسیار زیادی روی زخم بستر دارد. پروتئین و سبزیجات تازه می‌توانند در بهبود زخم بستر تأثیر بسزایی داشته باشند.

چند درمان خانگی برای درمان زخم بستر افراد سالمند

راه‌های زیر تا حدودی در درمان بهتر زخم بستر تأثیرگذار هستند:

  • استفاده از روغن نارگیل
  • استفاده از عسل
  • شستشو با آب ‌نمک
  • استفاده از آلوئه ورا و زرد چوبه
4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo