از بین بردن جای زخم

جای خراشیدگی‌های بسیار کوچک و بزرگ، جوش، آکنه و یا هر زخم دیگری که روی پوست ایجاد می‌شود، ممکن است پس ‌از گذشت سال‌ها از بین نرود. این موضوع قطعاً برای اکثر افراد ناخوشایند است. اما لازم است بدانید اولین موردی که می‌تواند برای از بین بردن جای زخم و نماندن لکه‌ های حاصل از آن تأثیر گذار باشد، پانسمان زخم در منزل به شکل صحیح است. اما در برخی اوقات براساس پوست افراد یا نوع زخم، ممکن است که جای آن‌ ها همیشه روی پوست باقی بماند. دیگر لازم نیست بابت این موضوع نگران باشید چراکه ما در این مطلب از سایت نبض اول قصد داریم اطلاعات کاملی را برای رفع جای زخم به شما ارائه دهیم.

تشخیص نوع زخم برای رفع آن

مهم‌ترین مرحله‌ای که برای درمان و از بین بردن جای زخم روی پوست و مهم است، تشخیص نوع آن است. اکثر افراد دارای انواع زخم‌های متفاوتی بوده و به شکل غیراصولی در درمان‌های نامناسبی را برای انواع زخم استفاده می‌کنند که نه‌ تنها تأثیر مثبتی نداشته بلکه  باعث شده تا زخم آن‌ها تشدید شود. به همین خاطر نیز مهم‌ترین موردی که روی آن تأکید می‌کنیم این است که در ابتدا پیش ‌از شروع هر روند درمانی، زخم خود را به‌ خوبی بشناسید.

به طور مثال اکثر افراد لکه صورت خود را به‌ جای زخم و اسکار اشتباه می‌گیرند و از راه‌حل‌های غیراصولی  برای رفه آن استفاده می کنند.

مطالب مرتبط : پانسمان زخم در منزل

تأثیرگذارترین روش‌های از بین بردن جای زخم

همان طور در بخش قبل تأکید کردیم، به‌ منظور به‌ کارگیری هر یک از روش‌های از بین بردن جای زخم، در ابتدا باید نوع زخم خود را بشناسید. در ادامه مهم‌ترین و مراحل و راه‌هایی که شما می‌توانید برای برطرف کردن چنین مشکلی از آن‌ها استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

تزریق ژل یا فیلر پوست

در این روش ماده‌ای مانند هیاللئرونیک اسید یا کلسیم هیدروکسی را  داخل بخش‌های فرورفته تزریق می کنند. به ‌طور معمول به‌ منظور از بین بردن جای زخم بخیه روی سر و صورت این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند. در فیلر پوست خط و خطوط جای بخیه و یا دیگر زخم‌های آتروپیک پس ‌از بی‌حس به صورت موضعی، با ژل و با استفاده از یک سوزن کوچک به داخل پوست تزریق می کنند.

لیزر درمانی

یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای از بین بردن جای زخم، لیزر درمانی بوده که امواج لیزر با انرژی بسیار بالا تمامی لایه‌های خارجی پوست را برداشته و ازسوی ‌دیگر نیز تولید کلاژن در لایه داخلی پوست را تحریک می‌کند.

میکرونیدلینگ

در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف و ریزی زخمای کنترل ‌شده اسکار را ایجاد کرده تا تولید کلاژن افزایش پیدا کرده و حفره‌ها و فرورفتگی‌های جای زخم از بین بروند. معمولاً از این روش ب ه‌منظور از بین بردن جای زخم، جوش، چین ‌و چروک و دیگر حفره‌هایی که روی پوست وجود دارند، استفاده می‌شود.

 پانچ اکسیژن

این روش به  ‌منظور از بین بردن جای زخم و آکنه هایی بوده که عمق زیادی دارند و درمان‌های معمولی برای آن‌ها تأثیرگذار نیستند. در این روش بافت ناشی از فرورفتگی اسکار با دستگاه مخصوص پانچ شده و جای آکنه نیز با دیواره‌های خارجی رو به بالا می‌آید. درنتیجه افزایش ارتباط سبب شده تا تمام فرورفتگی‌های ناشی از اخم به‌ مراتب بر اثر مرور زمان از بین برود.

کرایو تراپی

در روش کرایو تراپی با استفاده از سرما درمانی که توسط متخصص پوست انجام می‌شود، بافت زخم را با نیترات نیتروژن منجمد کرده تا به ‌مرور کاملاً صاف و یکنواخت شود. این روش برای از بین بردن جای زخم‌های هیپروتروپیک مناسب است.

جراحی

اگر حداقل یک‌ سال از ایجاد زخمشون روی پوست گذاشته باشد و دیگری و هیچ کدام از روش‌ های بالا جواب ندهند، به احتمال زیاد پزشک متخصص جراحی را توصیه می ‌کند. در  جراحی جای زخم را از روی پوست برش داده و سپس با بخیه آن را می ‌بندند. این روش درمانی عفونت ممکن است‌ سبب بهبود عفونت و التهاب ناشی از اسکار پیشرفت ود.

نتیجه گیری

رفع جای زخم کاملا به نوع آن بستگی دارد و شما بایستی  به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. ما در این مطلب چند روش تاثیرگذار را معرفی کردیم تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo