فواید و مضرات جرم گوش

موم یا جرم گوش، در کانال خارجی گوش قرار گرفته و ماده‌ای است که به واسطه سلول‌های تغییر کرده چربی موجود  ترشح می‌شود. جرم گوش می‌تواند برای سلامت سیستم شنوایی فوایدی به‌همراه داشته و عدم وجود آن قطعاً سبب بروز مشکلات متعددی همانند عفونت گوش شود. به‌ همین خاطر نیز این ماده یک مکانیسم دفاعی به حساب آمده که از رشد باکتری‌ها در گوش جلوگیری می‌کند و مانع رشد آن‌ها می‌شود. علاوه‌بر تمامی موارد، وجود ام این ماده در گوشت سبب شده تا حشرات ریزی همانند مورچه یا پشه به کانال گوش وارد نشوند. موم گوش می‌تواند یک نقش مهمی را در بدن انسان ایفا کند،نباید شستشوی گوش بیش‌از اندازه باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد فواید و مضرات جرم گوش توضیح دهیم.

چه زمانی احتیاج به شستشوی گوش است؟

شستشوی گوشت تنها زمانی نیاز بود که جرم تا حد بسیار زیادی در کانال انباشته شده و سبب وزوز گوش یا کاهش شنوایی شود. تجمع موم گوش و مسدود شدن کانال خارجی یک وضعیت بسیار رایج است. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام‌ شده در کشور آمریکا هر هفته حدود ۱۵۰ هزار شستشوی گوش انجام می‌شود.  تکنیک‌های سنتی نیز برای این کار وجود دارد این‌که می‌توان با استفاده از آن‌ها جرم ها را از کانال گوش پاک کرد.

عوارض تجمع جرم گوش

لازم است بدانید که موم گوش علاوه‌بر فواید زیادی که برای سلامت دارد، می‌تواند باعث ایجاد عارضه ای شود که عبارت‌اند از:

  • کاهش شنوایی
  • احساس صدای زنگ زدن یا وزوز کردن در گوش
  • گرفتگی گوش
  • درد گوش شدید

اگر شما  به مشکل تجمع جرم  در کانال خارجی گوش دچار شده اید لازم است تا سریعاً جهت شستشوی گوش خود اقدام نمایید. در غیر این صورت ممکن است در نهایت به اختلالات جدی‌تری دچار شوید. اگر بیماران سالمند  شما به چنین مشکلی دچار هستند می‌توانید برای اطمینان از خدمات ویزیت پزشک در منزل نبض اول استفاده کرده و پس‌ از تشخیص این مشکل خیلی سریع جهت شستشوی گوش اقدام کنید.

ساکشن کردن گوش

ساکشن کردن برای از بین بردن جرم گوش یکی از روش‌هایی که برای پاک‌سازی کانال گوش وجود دارد. استفاده از ساکشن های مخصوص برای جمع کردن موم گوش در داخل کانال می‌باشد. این وسیله همانند جاروبرقی عمل کرده و تمامی جرم‌های موجود در کانال خارجی گوش را بیرون کشیده و می‌مکد. برای این روش پزشک از یک میله‌ بلند و باریک استفاده کرده و آن را در گوش قرار می ‌دهد تا این‌گونه جرم را بیرون بکشد.

نحوه تمیز کردن با ساکشن

تمیز کردن گوش با دستگاه با ساکشن به این شکل بود که  پزشک پیش‌از انجام روش با استفاده از اتوسکپ داخل گوش شما را بررسی کرده تا به‌طور دقیق تجمع جرم را بیابند. در طی این روش پزشک از ۱ خلأ بسیار کوچک استفاده کرده تا مکش را در گوشت ایجاد کرده و به‌ طور کامل جرم ها را خارج کند. در حقیقت برای انجام هر روشی جهت پاک کردن جرم در گوش باید حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین بر اساس سابقه پزشکی، سابقه مصرف دارو و این‌ که به  عفونت گوش مبتلا هستید یا خیر، یا روش‌های مختلفی برای رفع چنین مشکلی مورد استفاده قرار می گیرد.  شما می ‌توانید به ‌منظور کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت انواع خدمات درمانی در منزل همانند نمونه‌ گیری خون در منزل، ویزیت پزشک، سونوگرافی در منزل و… به مجموعه نبض اول اعتماد کنید.

افراد مستعد تجمع جرم گوش

در حقیقت برخی از افراد بیشتر مستعد تجمع جرم گوش هستند که شرایط آن‌ها به شکل زیر است:

  • کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند.
  • افرادی که در کانال گوش آن‌ها دارای موی بسیار زیادی است.
  • کسانی که بیش ‌ازحد گوش خود را تمیز کرده یا دست‌ کاری می ‌کنند.
  • افرادی که کانال گوش آن‌ها تنگ می ‌باشد بیشتر مستعد تجمع جرم گوش هستند.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، جرم گوش می‌تواند فواید و عوارضی به‌ همراه داشته باشد. وجود چنین ماده‌ای در گوش بسیار ضروری بوده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می ‌کند. اما تجمع بیش ‌از حد آن نیز عوارضی را همانند کاهش، شنوایی و وزوز و احساس درد در گوش را ایجاد می ‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo