کم خونی

اگر در طول روز بدون انجام هیچ‌گونه کار خاصی مدام احساس خستگی می‌کنید و انرژی کافی را ندارید، باید سلامت خود بیشتر اهمیت بدهید. در حقیقت خستگی زیاد و کاهش انرژی ناشی از کم‌خونی است و می‌تواند یکی از نشانه‌های جدی برای اعلام این مشکل باشد. کم‌ خونی جزو شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بیش‌از ۵۰ درصد افراد به آن مبتلا بوده و بیشتر در خانم‌ها مشاهده می‌شود. تحقیقاتی که در این‌ باره وجود دارد ثابت کرده‌است که در اکثر کشورها در هر پنج خانم ۱ نفر آن‌ها دچار کم‌خونی می‌شود.

این روزها تعداد زیادی از خانم‌ها و آقایان به این مشکل مبتلا هستند. درواقع کم‌ خونی تنها باعث خستگی و بی‌انرژی نشده و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. به‌ همین دلیل نیز ما در این مطلب از سایت نبض اول قصد داریم تمام آن‌ چه را که شما که باید درمورد کم‌ خونی بدانید، ارائه دهیم تا بتوانید آگاهانه سلامت بدن خود و عدم ابتلا به کم‌ خونی مطلع شوید.

آزمایش کم خونی در منزل

معمولاً برای تشخیص کم‌خونی بهترین روش آزمایش خون است که پزشکان می‌توانند بر اساس پارامترهای تشخیص دهند که افراد در چه وضعیتی قرار دارند. شما می‌توانید برای انجام آزمایش، از  خدمات نمونه‌ گیری در منزل مجموعه مارا انتخاب کنید. نبض اول  با سابقه‌ چند سال فعالیت در عرصه خدمات درمانی در منزل همانند سونوگرافی در منزل ، نمونه‌ گیری خون در منزل، اعزام پرستار سالمند،  پرستار کودک و …می‌تواند در تمام  در تمام زمینه‌ ها به شما کمک کند.

چند نوع کم خونی داریم؟

در ابتدا بهتر است که شما را با انواع کم‌خونی آشنا کنیم.  شاید تصور کنید که کم‌ خونی دو یا سه نوع است. اما تا به امروز بر اساس تحقیقات انجام‌ شده مشخص شده است  که بیش‌از ۴۰۰ مدل گوناگون کم‌ خونی وجود دارد که ممکن است افراد را مبتلا کند. بنابراین نمی‌توان با استفاده از مواد غذایی نظیر اسفناج باعث جلوی این بیماری را گرفت. زیرا ممکن است هیچ‌ گونه تأثیری نداشته باشد. می‌توان گفت شایع‌ترین و مهم‌ترین دلیلی که سبب کم‌ خونی می‌شود،  عدم وجود آهن کافی در بدن است.

علل اصلی انواع کم‌ خونی

نشانه‌های مختلف بیان‌ کننده کم‌ خونی هستند اما شایع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • خستگی شدید
  • عدم انرژی کافی
  • ضربان قلب بالا و غیرعادی به‌ ویژه در زمان انجام حرکات سنگین
  • نفس تنگی در زمان ورزش
  • عدم تمرکز
  • و سرگیجه‌های متعدد
  • رنگ‌ پریدگی گرفتن
  • عضلات پا اختلال در خواب

معرفی انواع مختلف کم خونی

ما در این قسمت قصد داریم چند نمونه از مهم‌ ترین انواع کم‌ خونی و همچنین دلایل اصلی آن‌ها را به شما ارائه دهیم.

کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در بدن

نشانه‌های این مشکل شامل میل به استفاده از مواردی همانند کاغذ، یخ، خوردن خاک، درد در ناحیه دهان و همچنین ایجاد ترک در گوشه‌های لب است. برای درمان معمولاً پزشکان یکسری مکمل را که حاوی مقدار آهن است و به افراد توصیه می‌کنند. تا از این طریق کم‌ خونی را درمان کنند.

کم‌خونی به دلیل کمبود ویتامین B12

زمانی‌ که افراد به این دلیل دچار کم‌خونی می‌شوند،  احساس گزگز شدن و همچنین از دست دادن حس لامسه را تجربه خواهند کرد. برای درمان این نوع کم‌خونی استفاده از ویتامین ب ۱۲ توصیه می‌شود که می‌تواند به‌ صورت تزریق آمپول و یا خوردن قرص‌های ویتامین باشد.

کم‌ خونی ناشی از کمبود گلبول‌های قرمز

این نوع کم‌ خونی نشانه‌ هایی را نظیر ادرار قهوه‌ای، وجود زخم در پا، تشنج و درد در ناحیه شکم را به‌ همراه خواهد داشت.

آزمایش کم خونی

برای درمان کم‌خونی چکار کنیم؟

بهترین راه برای درمان کم خونی مراجعه به پزشک است. هملن طور که گفتیم کم‌ خونی نمونه‌ های مختلفی دارد که علل هر یک با دیگری متفاوت می‌باشد معمولاً پزشک آزمایش‌هایی را برای بررسی نارسایی کلیه، مسمومیت از مصرف سرب،  کمبود ویتامین ب ۱۲ و  اسیدفولیک تجویز می‌کند. در صورتی‌ که بیمار به خون‌ ریزی داخلی مشکوک باشد، معمولاً آزمایش مدفوع نیز برای آن توصیه می‌ شود و پزشک می‌تواند با بررسی آزمایش‌های انجا م‌شده تشخیص بدهد که کم‌خونی شما ناشی از چه مشکلی بوده است.

سپس آزمایش‌های لازم  و داروهای لازم را تجویز خواهد کرد. شما می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل نبض اول نیز به این منظور استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد درمورد انواع خدمات درمانی در منزل می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo