ضد عفونی کردن زخم

زمانی‌ که افراد دچار زخم‌های ناشی از بریدگی ساییده شدن یا سوختگی می‌شوند، قطعاً باید هرچه زودتر جهت تمیز کردن و ضدعفونی کردن زخم اقدام کنند چنین کاری از بروز عفونت و تشدید زخم جلوگیری می‌کند این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت رعایت نکات بهداشتی و پانسمان زخم در منزل به شکل صحیح، می‌توانید ‌سبب افزایش سرعت روند درمان زخم خود شده و از تشدید آن جلوگیری کنید.

بهتر است به‌ منظور ضدعفونی کردن زخم از محلول های مناسبی که با زخم شما سازگار است، استفاده کنید. البته که باید در این‌ باره حتماً از پزشک متخصص کمک بگیرید. پس‌از ضدعفونی کردن زخم باید تمامی مراحل پانسمان را طی کرده و در فواصل زمانی مشخص آن را عوض کنید.

ضد عفونی کننده های زخم

ضد عفونی کننده‌ها درواقع یکسری مواد شیمیایی بوده که معمولاً افراد برای استعمال خارجی و پاک کردن پوست از آن استفاده می‌کنند. این مواد سبب کاهش میکروارگانیسم روی پوست شده و زخم‌ها را به بهترین شکل ممکن پاک می‌کند. به‌ طور کلی از نظر جنس، برند تولید کننده و میزان تأثیرپذیری نمونه‌های مختلفی از این محصولات برای ضد عفونی کردن زخم در بازار موجود هستند. همچنین معمولاً این‌گونه مواد از لحاظ استفاده و همچنین عوارض جانبی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

به‌ طور کلی مواد ضد عفونی ‌کننده برای تمیز کردن محل زخم‌های جزئی نیز استفاده می‌شوند. این محصولات را می‌توان بدون نسخه دکتر نیز خریداری کرد. اما برخی از آن ها را می‌توان به عنوان جایگزینی برای صابون نیز استفاده نمود.

چه زخم‌هایی بود باید ضدعفونی شوند؟

ضدعفونی کردن زخم آلوده به باکتری، خاک و یا ذرات قابل ‌مشاهده بسیار ضروری است. به ‌هیچ‌عنوان نباید روی زخم کوچک و جزئی را دست‌ کم گرفته و به آن بی ‌توجه باشید. همچنین ضدعفونی کردن اکثر زخم‌های حاد همانند ساییدگی، سوختگی، بریدگی یا تاول ها نیز کاملاً اجباری است. به‌منظور درمان زخم ‌های مزمن نیز بهتر است داروهای لازم، به شکل منظم مورد استفاده قرار بگیرد. این ‌گونه قطعاً روند درمان به شکل بهتری پیش خواهد رفت.

معرفی بهترین دارو ها برای ضد عفونی کردن زخم

به‌ منظور ضدعفونی کردن زخم می‌توانید از محلول های مختلف از برندهای ایرانی و خارجی استفاده کنید. البته که پمادهایی نیز برای این کار و در بازار موجود هستند .بهترین ضدعفونی کننده‌ها برای هر نوع زخمی عبارت‌اند از:

سرم‌های نمکی

سرم نمکی استریل یکی از پر فروش ترین محلول‌های ضد عفونی ‌کننده محسوب می‌شود. ماهیت فیزیولوژیکی و شباهت سرم نمکی با مایعات داخل بدن سبب شده که استفاده از آن جهت جلوگیری از زخم‌ها هم مناسب بوده و هیچ خطری نداشته باشد. با این وجود هیچ مواد فعال سطحی وجود ندارد که بتواند برای پاک کردن باکتری و آلودگی‌های زخم تأثیرگذار باشد.  سرم نمک یکی از مناسب‌ترین محصولات برای بیشتر زخم هاست. اما نمی‌تواند زخمای کثیف و نکروزه را را بخوبی پاک کند.

تحقیقاتی که انجام ‌شده مشخص کرده‌است که  ۲۴ ساعت پس ‌از محلول سرم نمکی ممکن است بر روی برخی از  زخم ها رشد باکتری صورت بگیرد.

ضد عفونی کننده‌های مخصوص

ضد عفونی کننده مخصوص به ‌منظور از بین بردن و یا نرم کردن بافت‌های نکروز یا آسیب ‌دیده استفاده می شوند و معمولاً برای بافت‌ها و سلول‌های سالم و غیر سمی مناسب هستند. این ضد عفونی‌ کننده ها اغلب به شکل اسپری موجود بوده و به ‌گونه‌ای تولید می‌شوند که بدون نیاز به فشار زیاد محل زخم را کاملاً پاک و ضدعفونی کنند.

درچه شرایطی باید برای ضد عفونی کردن زخم و درمان آن به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر لازم است که هرچه سریع‌تر نزد  پزشک بروید:

  • قرمزی و تورم زخم و یا اطراف آن
  • تب و لرز شدید
  • درد
  • گرم بودن زخم و اطراف آن
  • استشمام بوی نامطبوع
  • عدم کاهش میزان تورم و یا افزایش

درصورتی‌که زخم شما بسیار شدید بوده و یا هیچ بهبودی پیدا نکرده قطعاً باید دوباره به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن شرایط زیر نیز لازم است تا حتماً به اورژانس مراجعه کنید:

  • خون‌ریزی و عدم توقف آن
  • فرورفتگی چیزی داخل زخم
  • عمق بسیار زیاد زخم
  • پس ‌از گذشت ۱ ماه هیچ و علائمی از بهبود وجود نداشته باشد.
  • احساس درد شدید در اثر گاز گرفتن
  • زخم نزدیک به رگ خونی یا مفصل
  • زخم چرک کرده یا قرمز و متورم شده باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo