پانسمان زخم بیماران پروانه‌ای

پانسمان زخم بیماران پروانه‌ای : بیماری پروانه‌ای جزو بیماری‌های بسیار سخت و طاقت فرسا بوده که باعث می‌شود تا روی پوست افراد زخم‌های بسیار شدیدی ایجاد شده و پوست آن ها شکننده شود. پانسمان این گونه زخم ها کاملا با پانسمان زخم در منزل معمولی تفاوت داشته و باید در آن حساسیت زیادی به خرج داد. در این بیماری تاول هایی روی پوست افراد مبتلا ایجاد می شود که می توان تا حدی از ایجاد آن ها جلوگیری کرد اما نمی توان به هیچ وجه مانع ایجاد آن ها شد. در بیماری پروانه‌ای مراقبت ویژه و توجه به نقطه زخم ها روی بدن تنها راهایی است که می توان به واسطه آن ها از عفونت و تشدید زخم ها جلوگیری کرد. به همین خاطر ما در این مقاله از سایت نبض اول قصد داریم در مورد نحوه پانسمان زخم بیماران  پروانه‌ای توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. بنابراین پیشنهاد می شود که حتما در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مراحل پانسمان زخم بیماران پروانه‌ای

برای پانسمان زخم های افراد مبتلا به بیماری پروانه لازم است تا چندین مرحله را با دقت و حساسیت زیاد پشت سر بگذارید تا بتوانید تاول ها و جراحت های روی پوست را تا حد درمان کرده و از عفونت آن ها جلوگیری کنید. شما باید جهت پانسمان در زخم پروانه ای در منزل به صورت زیر عمل کنید:

آماده کردن لوازم مورد نیاز

در ابتدا لازم است بگوییم که تجهیزات مخصوص برای پانسمان زخم پروانه‌ای با جراحت های معمولی کاملا متفاوت است. شما باید به خوبی با مواد و لوازم لازم برای این کار به خوبی آشنا باشید تا پانسمان با سهولت انجام شود. شما باید پیش از این که بیمار استحمام کند، وسایل مورد نیاز را آماده کنید. زیرا زخم ها نباید برای مدت زمان طولانی به حال خود رها شوند و باز بمانند.

شما بایستی یک محل تمیز را برای قرار دادن وسایل پانسمان  و لوازم بهداشتی در نظر بگیرد. توجه داشته که سطح مورد نظر کاملا ضد عفونی و استریل شده باشد. سپس تمامی بسته ها را باز کرده و به اندازه لازم برش دهید. همچنین می توان برای بهبود زودتر جراحت های پروانه‌ای روی هریک از گازهای استریل مقداری پماد آنتی بیوتیک مالید. شما باید در زمان پانسمان هر نقطه از بدن را در نظر بگیرید. به طورمثال در قسمت هایی که با لباس پوشانده می‌شوند، از گاز استریل و باند بیشتری استفاده کنید تا زخم با پارچه لباس برخورد نکند.

طبیعتاً فرد مبتلا در زمان پانسمان زخم پروانه‌ای روی یک صندلی یا تخت قرار داد. توجه داشته باشید که صندلی یا تخت حتما از قبل ضد عفونی و استریل شود. زیرا معمولا روی تمام بدن بیماران پروانه‌ای زخم‌های بسیار شدید و حساسی وجود دارد که مستعد عفونت کردن هستند.

هزینه ویزیت پزشک در منزل

شست‌وشو زخم پروانه در منزل

استحمام یکی از مهم ترین اقدامات برای افراد مبتلا به بیماری پروانه ای است. در واقع پوست این افراد باید خیلی زود به زود و به صورت مداوم شست و شو داده شود تا از این طریق از خشکی آن جلوگیری شده و لایه های مرده از بین بروند. البته که استحمام در جلوگیری و درمان عفونت زخم نیز تاثیر بسزایی دارد.

در برخی اوقات ممکن است که پانسمان روی زخم بیمار بچسبد و جدا کردن آن برای فرد مبتلا دردناک باشد. در چنین شرایطی استحمام می تواند بسیار موثر باشد. زمانی که پوست بدن خیس شود، زخم مرطوب شده و گاز استریل و باند به راحتی از پوست خارج می شود.

لازم به ذکر است که برای شستشو پوست بیماران پروانه‌ای حتما از قبل وان و حمام را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، تمیز کنید؛ در غیر این صورت زخم‌ها عفونت خواهند کرد.

ترکاندن تاول روی پوست

پس از استحمام نوبت به ترکاندن تاول‌ها می رسد. بر خلاف زخم های دیگر در بیماری پروانه‌ای نباید تاول ها را به حال خود رها کرد و حتما باید آن ها را ترکاند.  شما می توانید برای این کار از تیغ، سوزن یا قیچی های مخصوص که کاملا استریل هستند، استفاده کنید. دقت کنید که با برای ترکاندن تاول تنها ایجاد یک حفره کوچک کافی است و اگر برش زیادی ایجاد شود، سبب به وجود آمدن یک زخم عمیق مستعد عفونت خواهد شد.

مراحل پانسمان زخم بیماران پروانه‌ای

جمع بندی

پانسمان زخم بیماران پروانه‌ای از جمله کارهای بسیار حساس است که باید در شرایط ویژه‌ای  انجام شود. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای این کار حتما از یک مرکز خدمات درمانی در منزل کمک بگیرید و از خدمات پانسمان در منزل بهره مند شوید. در این مجموعه ها نیروهایی وجود دارند که به خوبی با شرایط انواع زخم و نحوه درمان آن ها آشنا بوده و می توانند از تشدید زخم های پروانه ای جلوگیری کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo