فیزیوتراپی در منزل

هدف ما این است که  هر فردی که نیاز به فیزیوتراپی دارد درمان تخصصی لازم را دریافت کند و محدودیت ها و موانع که بیماران برای مراجعه به کلینیک یا بیمارستان دارند باعث نشود که از مزایای درمانی فیزیوتراپی بی بهره بمانند. بنابراین سرویس فیزیوتراپی یکی از خدمات پرستاری در منزل است که برای افرادی که در خانه سکونت دارند ارائه می شود.

چرا فیزیوتراپی در منزل

به دلایل مختلفی بیماران خدمات پرستاری در منزل از جمله فیزیوتراپی را انتخاب می کنند که در زیر دلایل استفاده از انواع فیزیوتراپی در منزل ذکر شده است:

عدم نیاز به خروج از منزل

 مطمئنا برخی از افراد نمی توانند مسافتی را تا کلینیک های فیزیوتراپی طی کنند اما با این حال نیاز به درمان و کمک یک متخصص فیزیوتراپی دارند. بعضی وقتها بیماران بیش از حد مجروح یا آسیب دیده هستند و یا آنقدر بیمار و ضعیف هستند و درد دارند که نمی توانند از منزل خارج شوند به همین دلیل است که استفاده از خدمات پرستاری در منزل در چنین مواردی بسیار سودمند است. علاوه بر اینها بیمار احساس راحتی بیشتری در منزل دارد و بهتر می تواند تحت درمان فیزیکی قرار گیرد.

call

افزایش تحرک و پویایی بیمار در منزل

 غالباً افراد تصور می کنند فیزیوتراپی خدمات درمانی است که فقط در صورت مراجعه به کلینیک می توان به آن دسترسی داشت. با این حال، انواع فیزیوتراپی در منزل  یا در فضای شخصی بیماران به راحتی قابل انجام است. فیزیوتراپی در خانه به افرادی که دارای مشکلات حرکتی هستند کمک بزرگی می کند. 

اگر بیمار در انجام فعالیت های روزمره مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله ها یا داخل و خارج شدن از رختخواب مشکل داشته باشند، انواع فیزیوتراپی در منزل می تواند برای آنها بسیار مفید باشد.. همچنین فیزیوتراپی برای کمک به بیمارانی که از بلندی سقوط کرده اند و یا افرادی که از مشکلات تعادل رنج می برند و یا بیمارانی که اخیراً عمل جراحی کرده اند و توانایی حرکتی آنها مختل و محدود شده است، بسیار موثر است.

فقط بیماران دارای مشکلات جسمی حرکتی نیستند که می توانند از درمان فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوند. بلکه فیزیوتراپی می تواند برای بیمارانی که مشکلات تنفسی مانند  بیماری انسدادی مزمن ریوی، بیماری آلزایمر یا پارکینسون دارند نیز سودمند باشد. تحقیقات نشان می دهد که یک برنامه تمرینی و نظارتی برای این بیماریها می تواند به بهبود عملکرد روزمره افراد کمک کرده و سیر پیشرفت بیماری را کاهش دهد. 

افزایش ایمنی بیمار در منزل 

 فیزیوتراپ می تواند با بازدید از خانه عوامل خطر را  بررسی و ارزیابی کرده و مشاوره لازم برای ایمن سازی محیط خانه خصوصاً برای جلوگیری از سقوط را به شما و بیمار بدهد. متخصص فیزیوتراپی همچنین می تواند برای سهولت انجام کارهای روزمره، مشاوره ارگونومی ارائه دهد. ارگونومی یعنی تغییر وسایل و یا دکوراسیون منزل برای سهولت حرکت بیمار در منزل و همچنین جلوگیری از حوادث احتمالی و آسیب به بدن می باشد. 

امکان انجام انواع تکنیک های فیزیوتراپی در منزل

بیمار و درمانگر می توانند برای بهبود کیفیت درمان با همدیگر بر سر روشهای انجام فیزیوتراپی توافق کنند برای مثال انواع فیزیوتراپی در منزل را می توان  به درخواست بیمار انجام داد که شامل ماساژ و حرکات مفصلی می باشد.

 علاوه بر این، درمانهای تسکینی برای بهبود انواع پوزیشن های بیمار در منزل را فرا خواهید گرفت و البته همه آسیب ها و بیماری هایی که معمولاً با فیزیوتراپی در کلینیک درمان می شوند در خانه نیز قابل درمان هستند.

امکان حضور و مشارکت اعضای خانواده بیمار در فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل این امکان را به سایر اعضای خانواده می دهد تا در روند معالجه بیمار شرکت داشته باشند و شرایط بیمار را بهتر درک کنند. در هر ویزیت خانواده یا همسر بیمار نیز می توانند حضور داشته باشند زیرا معمولاً کمک‌های آنها ارزشمند است و در بعضی از موارد می توان به اطرافیان بیمار روش‌های فیزیوتراپی را نیز آموزش داد که برای بیمار مفید و کمک کننده باشد. همچنین آنها می توانند هر سوالی که دارند بپرسند و یاد بگیرند که چطور می‌تواند به بیمار خود کمک کنند.

 

 

ویزیت تیم فیزیوتراپی متخصص و آموزش دیده در منزل

انواع فیزیوتراپی در منزل را می توانید از متخصصین متبحر و حرفه ای دریافت کنید که همگی در دانشگاه های علوم پزشکی با بالاترین استانداردها آموزش دیده اند و دوره های آموزشی، فشرده و بسیار متمرکز را گذرانده اند.

صرفه جویی در وقت

 انجام فیزیوتراپی در خانه می تواند باعث صرفه جویی در وقت شما شود. در آلودگی نیازی به ماندن در ترافیک نیست. شما می توانید در هر زمانی که ترجیح می دهید از انواع فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوید. 

 مقرون به صرفه

ویزیت فیزیوتراپیست در منزل از بسیاری جهات به صرفه است. می توانید در هزینه سفر، هزینه مشاوره و غیره صرفه جویی کنید.

 راحتی و آسایش

 خانه همیشه بهترین محل آسایش برای انجام درمان است که باعث می شود فرد هنگام درمان احساس راحتی کند و به بهبودی سریعتر و کسب نتایج مثبت کمک می کند. 

فیزیوتراپی سفارشی در منزل

 بیماران همیشه نیاز به دریافت توجه و مراقبت ویژه دارند و مهمترین چیز این است که شما بتوانید مشکلات خود را به راحتی با فیزیوتراپیست در میان بگذارید تا راه حل های دقیق به شما ارائه شود. بنابراین فیزیوتراپی در منزل باعث برقراری ارتباط موثر تر با درمانگر و افزایش کیفیت فیزیوتراپی و رضایت بیماران می شود.

انواع فیزیوتراپی در منزل برای بیماریهای مختلف

 بیماریهای عصبی – برای درمان اختلالات عصبی مانند سکته مغزی سیستم عصبی، آسیب های نخاعی، آسیب های مغزی، آلزایمر و بیماری پارکینسون استفاده می شود.

بیماریهای قلبی عروقی – شامل اختلالات مزمن مانند آسم، آمفیزم و اختلالات قلبی تنفسی است.

بیماریهای اسکلتی عضلانی – برای درمان بیماری هایی مانند پیچ ​​خوردگی، مشکلات وضعیتی و حرکتی، درد کمر و آرتروز استفاده می شود

انواع فیزیوتراپی در منزل  برای سکته مغزی

در اثر کاهش خونرسانی، اکسیژن رسانی به مغز مختل شده و باعث مرگ سلولهای مغزی می شود، به این حالت سکته مغزی گفته می‌شود. بیمار قادر نخواهد بود فعالیت هایی که توسط ناحیه آسیب دیده مغز کنترل میشود مانند حرکت عضله بازو و پاها را انجام دهد و سایر مشکلات مربوط به گفتار، فلج و بی حسی و تاری دید نیز به دنبال سکته مغزی رخ می دهند. 

اگر سکته مغزی آن ناحیه از مغز را درگیر کرده باشد که مسئول حرکت و کنترل عضلات است، در این صورت بیمار علائمی مانند اسپاسم عضلات، مشکلات تعادل و درد مفاصل را تجربه می کند. جلسات منظم فیزیوتراپی، به بیمار در بازیابی تحرک، بهبود سلامتی، کنترل درد و ایجاد اعتماد به نفس برای فعال ماندن و درگیر شدن در کارهای روزمره کمک می کند. درمان ها شامل تمریناتی مانند کشش، راه رفتن، درمان دستی با ماساژ مفاصل و آموزش دستگاه های کمکی است.

فیزیوتراپی در منزل برای زانو

 زانو در موارد آسیب و صدمه و یا عمل جراحی و بیماری هایی مانند آرتروز دردناک و سفت می شود. در این موارد   توانبخشی با انواع فیزیوتراپی در منزل می تواند درد عضلات و مفاصل شما را تسکین دهد.  با تقویت عضلات   امکان بازسازی نیرو و حرکت بهتر در پا و زانو فراهم می شود. برخی از اقداماتی که در فیزیوتراپی زانو انجام می‌شوند عبارتند از کشش و تمرین، کمپرس یخ یا گرم، ماساژ اولتراسوند و تحریک الکتریکی عصب یا عضله می باشند. در اولین ویزیت فیزیوتراپیست در منزل زانوی شما را معاینه می کند تا ببیند چقدر توانایی خم و راست کردن و حرکت دارید سپس تکنیک های های فیزیوتراپی لازم را ارائه می دهد. 

فیزیوتراپی در منزل برای گردن

فیزیوتراپی یکی از متداول ترین روش های درمان دردهای مزمن گردن است. معمولا انواع فیزیوتراپی در منزل برای گردن شامل یک برنامه ورزشی تقویت و کشش گردن است. روش ها و تمرین های خاص برای فیزیوتراپی گردن و همچنین مدت زمان برنامه درمانی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین برخی از جراحی های انجام شده بر روی گردن می تواند منجر به درد و سفتی قابل توجهی شود که ممکن است تا هفته ها و ماه ها ادامه داشته باشد. به عنوان مثال، دیسککتومی قدامی گردن یا جراحی چند مهره گردن میتواند نحوه حرکت برخی از عضلات گردن و قسمت فوقانی پشت گردن را تغییر دهد. در چنین مواردی، فیزیوتراپی به شما کمک کند تا عملکرد گردن را افزایش دهید و از اسپاسم دردناک عضلات جلوگیری شود.

 معمولا اهداف فیزیوتراپی برای گردن شامل موارد زیر است:

  • درد و سفتی گردن را کاهش می دهد
  • دامنه حرکت سر و گردن را بهبود می بخشد
  • تقویت پویایی گردن و عضله حمایت کننده آن
  • راهکارهایی برای جلوگیری از عود مجدد درد گردن 

حتی اگر درد به طور کامل برطرف نشود، فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبود وضعیت گردن و عملکرد حرکات روزانه گردن دارد.

فیزیوتراپی در منزل برای فلج

فلج بیماری است که در آن عملکرد عضلات در بدن کاهش می یابد و اندام های آسیب دیده دچار بی حسی می شوند. فلج یا می تواند یک طرف بدن را که به آن همی پلژی می گویند و یا هر دو طرف بدن را به طور کامل درگیر کند که به آن دی پلژی گفته می شود. فلج می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود و شایع ترین دلایل آن هر نوع آسیب به نخاع یا سر، سکته مغزی و بیماری مولتیپل اسکلروزیس است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای فلج وجود ندارد. اغلب، با استفاده از انواع فیزیوتراپی در منزل می توان، تحرک را در قسمت آسیب دیده بدن بازیابی کرد. فیزیوتراپی باید در اولین زمان ممکن آغاز شود تا به بهبود گردش خون و شل شدن عضلات در بیمار فلج کمک می کند. فیزیوتراپ متخصص می تواند به بیمار کمک کند تا تمام تمرینات مورد نیاز را در منزل انجام دهد . یک برنامه تمرینی سفارشی می تواند به بیمار در حرکت اندام کمک کند همچنین می تواند به روش های زیر به بیمار کمک کند:

  • به بیمار کمک کند تا بتواند حمام کند، از دستشویی استفاده کند، لباس بپوشد و غذا بخورد
  • به بیمار کمک کند از وسایل کمکی حرکتی مانند ویلچر، عصا، واکر یا هر وسیله دیگری برای رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده کند.
  • به بیمار کمک می کند تا به اندازه کافی حرکت کند شاید بتواند حتی به کار برگردد
  • فیزیوتراپی و کاردرمانی در منزل می تواند به بیمار در تقویت عضلات و همچنین تحرک بیشتر کمک کند.

 فیزیوتراپی در منزل برای پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از شایعترین بیماریهای پیشرونده و تحلیل برنده عصبی است که باعث کاهش تدریجی توانایی های عملکردی و استقلال بیمار می شود. افراد مبتلا به پارکینسون علائم عصبی مانند لرزش، سفتی و عدم تعادل را نشان می دهند و دچار محدودیت های شدیدی عملکردی و حرکتی می شوند. 

به طور کلی، بهترین استراتژی درمانی استفاده ترکیبی از دارو درمانی و توانبخشی با فیزیوتراپی است که می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری، کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند. 

هدف از بکارگیری انواع فیزیوتراپی در منزل برای پارکینسون این است که حرکات ارادی، وضعیت بدنی، راه رفتن، تعادل و سفتی بدن با استفاده از تمرینات، آموزش راه رفتن و آرام سازی بدن بهبود یابد. تمرینات انجام شده در خانه منجر به بهبود فعالیتهای عملکردی و افزایش انگیزه بیماران و مشارکت بستگان آنها در فرایند درمان می شود.

فیزیوتراپی در منزل برای سکته قلبی و بیماریهای قلب و عروق

فیزیوتراپی برای بیماری های قلبی نیز مفید است که می تواند به افراد در معرض خطر و کسانی که بیماری قلبی دارند کمک کند تا قدرت عضلات و نحوه حرکت بدن را بهبود بخشند. فیزیوتراپی و توانبخشی قلب و عروق می تواند از طریق تقویت عضلات قلب به باز شدن رگ ها کمک کند تا جریان خون در قلب بهتر شود. 

سکته های قلبی باعث می شود عضلات بازوها، صورت و پاها ضعیف شوند، با کار با یک فیزیوتراپیست در منزل می توانید قدرت عضلانی، توانایی بدن خود را برای حرکت و تعادل افزایش دهید. تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی برای بیماران قلب و عروق متفاوت خواهد بود با این حال از طریق کار بر روی تکنیک ها و تمرینات تنفسی ظرفیت و عمق تنفس بیمار افزایش یافته و ماهیچه های قلب قوی و آرام می شوند. 

فیزیوتراپی در منزل برای بیماری انسداد مزمن ریوی

بیماری انسداد مزمن ریوی COPD، بیماری است که بر توانایی تنفس افراد تاثیر می گذارد. راه های هوایی آنها مسدود می شود و بازدم دشوار شده و حتی در صورت فعالیت جزئی بیماران دچار تنگی نفس می شوند. انواع فیزیوتراپی در منزل در طی فعالیتهای روزمره زندگی به افراد مبتلا به COPD کمک می کند. فیزیوتراپی شامل تمرین عضلات تنفسی (عضلات دم و بازدم) و تمرینات (راه رفتن یا توانبخشی ریوی) است.

مداخلات فیزیوتراپی و توانبخشی ریوی در خانه که شامل پیاده روی و تمرین عضلات تنفسی به طور خاص است تاثیر مثبتی در بهبود تنفس بیماران دارد.

فیزیوتراپی در منزل برای آسم

 آسم یک بیماری پیچیده و چند بعدی است که از بسیاری جهات بر بیماران تاثیر می گذارد.  وقتی فرد دچار حمله آسم می شود، لوله برونش متورم می شود و تنفس را برای بیمار دشوار می کند. بسیاری از اسپری های استنشاقی برای خنثی کردن این مشکل، از داروهای شل کننده عضلات استفاده می کنند و اگر چه جایگزینی برای دارو وجود ندارد، اما فیزیوتراپی می تواند به کاهش شدت و دفعات حملات و همچنین دوز مورد نیاز برای درمان بیماران کمک کند.

 فیزیوتراپیست با آموزش تکنیک های تنفس می تواند به جلوگیری و کاهش اثرات حمله آسم به بیماران مبتلا به آسم کمک کند. زمان و ریتم تنفس نیز از جنبه های اصلی آموزش تکنیک تنفس است. تنفس کمتر و مداوم باعث می شود که ریه ها و مجاری هوا بیشتر شل شوند و از وخیم شدن اوضاع جلوگیری شود. جریان هوای کارآمد و آرامبخش از طریق نفس کشیدن به آرامی با بینی و بیرون دادن هوا از دهان، میسر میشود. این روش های فیزیوتراپی تنفسی میزان اکسیژن دریافتی را بهینه کرده و نیاز بدن به اکسیژن را برآورده می کنند. به غیر از آموزش تنفس، می توان از انواع فیزیوتراپی در منزل برای تقویت بدن به طور کلی برای آسم استفاده کرد.

انواع فیزیوتراپی در منزل پس از عمل جراحی 

فیزیوتراپی پس از جراحی یا توانبخشی پس از جراحی فرایندی حیاتی است که شامل جلسات و تمرینات فیزیوتراپی برای کمک به بیمار در بهتر شدن و از سرگیری فعالیت های طبیعی بدنی و بهبود کیفیت زندگی است. در بیشتر موارد، پزشک فیزیوتراپی قبل از جراحی را نیز توصیه می کند زیرا به بیماران کمک می کند تا بعد از جراحی سریعتر بهبود یابند، به ویژه اینکه باعث افزایش حرکات مفصل و کاهش تورم پس از آسیب اولیه می شود. 

چرا فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی مهم است؟

بعد از عمل، فیزیوتراپی به چهار دلیل اصلی بسته به نوع و محل جراحی انجام می شود که به منظور جلوگیری از عوارض قفسه سینه، جلوگیری از ترومبوز (یا لخته شدن خون)، جلوگیری از زخم های بستر، و جلوگیری از تحلیل عضلات و بی حرکتی مفصل می باشد. فیزیوتراپی بعد از عمل برای بیمارانی که عمل جراحی های مانند ارتوپدی، قلب، سرطان و سایر جراحی های مهم را انجام داده اند، ضروری است. با استفاده از مجموعه ای از تمرینات، فیزیوتراپیست ها به بیماران در منزل کمک می کنند تا قدرت و حرکت عضلانی خود را بازیابند و بتوانند کارهای معمول را در اسرع وقت انجام دهند.

تمرینات بدنی مانند ست های چهار سر ران، بلند کردن پا ، تمرینات زانو و مچ پا، خم شدن زانو با تخت، نشستن با زانو، بالا رفتن از پله و پایین آمدن و… به بیماران کمک می کند تا قدرت عضلانی خود را دوباره به دست بیاورند.

مهمترین شرایطی که بیماران پس از عمل نیاز به مداخله فیزیوتراپیست دارند شامل تعویض کامل زانو، تعویض کامل لگن، جراحی ستون فقرات است.

ارائه انواع فیزیوتراپی در منزل توسط فیزیوتراپیست خانم

به منظور افزایش رضایت بیماران فیزیوتراپیست مرد و زن به تناسب نیاز و ارجحیت بیماران وجود دارد. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی می توانید درخواست کنید فیزیوتراپ خانم درمانهای فیزیوتراپی در منزل را برای شما انجام دهد. بعضی از زنان ممکن است در مواجهه با درمانگر خود احساس ناراحتی و یا خجالت داشته باشند که باعث اختلال در روند درمان می شود. به همین دلیل بیماران برای برقراری تعامل و ارتباط موثرتر می توانند درمانگر خانم انتخاب کنند. مهمترین نکته در درمان، ارتباط موثر بین بیمار و فیزیوتراپیست است که به بهبود و اثر بخشی روند درمانی کمک می کند. به ویژه مادران باردار و یا زنانی که مشکلات و بیماری های لگن دارند فیزیوتراپیست خانم را ترجیح می دهند. بسیاری از شرکت های خدمات پرستاری در منزل این مسئله را رعایت کرده و متناسب با تقاضای بیماران از متخصصین مرد یا زن کمک می گیرند.

در چه موارد دیگری نیاز به فیزیوتراپی دارم 

اما در اینجا برخی از دلایل دیگری که ممکن است شما به نیاز به انواع فیزیوتراپی در منزل داشته باشید ذکر شده است:

هنگام بازی آسیب دیده اید – مثلا در حین دوچرخه سواری یا فوتبال آسیب دیده اید. 

اگر ورزشکار هستید یا مرتبا تمرینات ورزشی انجام می دهید– در حین ورزش دچار جراحت و صدمه شده اید نیاز به مشاوره تخصصی یک فیزیوتراپ دارید تا در بهبودی و بازگشت به وضعیتی سلامتی به شما کمک کند 

 با درد مزمن زندگی می کنید – اگر درد شما بیش از چند روز ادامه پیدا کرد و توانایی انجام کارهای روزمره را نداشتید، باید از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید تا بتواند مشکل شما را شناسایی و یک برنامه درمانی ارائه دهد.

 باردار هستید – بدن در دوران بارداری و بعد از آن، به توجه ویژه نیاز دارد. تغییر سریع سطح هورمون ها می توانند رباط ها را نرم و باعث کشش آنها شود. عضلات کف لگن و معده نیز با رشد کودک کشیده می شوند. اگر در این مدت مفاصل به خوبی پشتیبانی نشوند، به راحتی لگن یا کمر آسیب می بینند. یک فیزیوتراپیست می تواند روش ها و تمرینات مناسبی را برای محافظت از بدن در دوران بارداری و بعد از آن ارائه دهد. 

برای جلوگیری از زخم بستر: زخم بستر، در بیمارانی که به مدت طولانی روی تخت خوابیده اند، به ویژه افراد مسن رخ می دهد. باید در موقعیت گیری صحیح بیمار و اطمینان از حرکت وی در بستر دقت شود. برای جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و تحرک مفاصل، فیزیوتراپیست تمرینات تقویتی برای بازیابی مجدد تحرک انجام می دهد.

منابع :

  1. https://www.physiotherapymatters.co.uk/blog/physiotherapy-home-visits/
  2. https://www.thephysiocompany.com/services/home-visits#:~:text=Physiotherapy%20at%20home%20allows%20the,on%20the%20availability%20of%20staff.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo