تق تق زانو

بدون شک یکی از مشکلات بسیار ناخوشایند و آزاردهنده، شنیدن صدای تق ‌تق زانوها در زمان راه رفتن است. صدا دادن زانو یک مشکل بسیار شایع در اکثر بزرگسالان بویژه سالمندان است. اکثر افراد از شنیدن صدای تق تق در زانو دچار نگرانی شده و نمی‌دانند چه راهی را برای برطرف کردن این مشکل انتخاب کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا به‌ طور کامل در مورد این مشکل و خطرات آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

 علت صدا دادن زانو

زانو یکی از بزرگ‌ترین مفصل‌های بدن بوده که دارای ساختار نسبتاً پیچیده‌ای است. مفصل زانو و در حقیقت نسبت ‌به مفاصل دیگر بیشتر مستعد آسیب دیدگی می‌باشد. یکی از مشکلات زانو صدای تق‌ تق  بوده که معمولاً در زمان راه رفتن، ورزش یا نشستن و برخاستن متوجه آن می‌شوید. برای درک علت این مشکل باید  بدانید که تغییر ساختار در زانو بر اثر بروز زمان صورت می‌گیرد. افزایش سن سبب شده تا ظاهر غضروف زانو دچار تغییر شده و به ‌طورکلی شکل آن عوض شود. غضروف زانو پس ‌از مدتی به شکل نامتقارن در می‌آید. به‌ همین خاطر است که در زمان راه رفتن از مفصل زانو صدای خاصی شنیده میشود.

یکی از دلایل تق‌تق زانو وجود حباب‌های گازدار در مفاصل است. این حباب‌های بسیار ریز در مایع مفصلی موجود بوده و با تکان خوردن زانو حباب‌ها می‌ترکند و چنین صدایی از ا از آن شما شنیده می‌شود. در برخی اوقات صدا دادن زانو به دلیل این بود که فشار زیادی به م مفصل این قسمت وارد شده و در زمان حرکت ساییده می‌شود. درنتیجه با حرکت آن متوجه صدای تق‌تق یا ساییدگی می‌شوید.

انواع مدل تق تق زانو

صدای تق‌تق زانو می‌تواند به شکل‌های مختلف وجود داشته باشد. همه مدل‌های صدای زانو به یکدیگر شبیه نبود و نشانه‌های مختص به خود را دارند. به ‌همین دلیل نیز بهتر است شما را با انواع مدل‌ها آشنا کنیم.

 تق تق زانو بدون درد

بسیاری از افراد در زمان راه رفتن و حرکت دادن پاها، متوجه صداهایی می‌شوند. اما دردی در زانو حس نمی‌کنند. اگر زانوها در موقع راه رفتن صدا می‌دهند، اما هیچ دردی را احساس نمی‌کنید، جای نگرانی وجود ندارد.

 صدا دادن زانو پس ‌از آسیب دیدگی

اگر زانوها بدلیل حادثه‌ای همانند زمین خوردن و آسیب در زمان ورزش یا تصادف آسیب ‌دیده باشند. حرکت زانوها با درد و با صدا همراه است . در چنین شرایطی با چرخش و حرکت به زانو سبب ایجاد درد و ناراحتی می‌شود که در برخی اوقات دلیل آن پارگی مینیسک بوده و باید جهت جراحی و فیزیوتراپی در منزل اقدام کرد.

 صدا دادن زانو بدون آسیب

گاهی اوقات مفصل  زانوی شما بدون هیچ‌گونه آسیب و دردی بوه اما علت آن‌ها می‌تواند بیماری‌های خاصی همانند آرتروز، نرمی کشکک زانو و نرمی غضروف کشکک زانو و…باشد.

 آیا صدا دادن زانو خطرناک است ؟

صدا دادن زانو  یک عارضه بسیار شایع بوده اما میزان خطر آن به دلیل و علایم آن مرتبط خواهد بود. بدین ‌معنا که تا زمانی‌که صدای زانو با هیچ‌گونه نشانه‌ای همراه نباشد، جای نگرانی وجود خواهد داشت. اما اگر این صدا به‌همراه علایم دیگری همانند خالی کردن زانو یا درد شدید همراه باشد،  علت وجود یک بیماری بوده و باید هرچه زودتر جهت شروع روند درمان اقدام کنید.

 کمبود کدام ویتامین ها باعث صدا دادن مفاصل می‌شود؟

ویتامین‌ها برای حفاظت از بدن ما نقش مهمی را ایفا می ک کنند. به ‌طوری ‌که کمبود هر یک از آن‌ها سبب وجود عارضه‌ای در بدن می‌شود. با وجود این‌ که پزشکان درمورد صدای زانو بدلیل کمبود ویتامین به نتیجه نهایی نرسیده‌اند، اما برخی از آن‌ها نیز معتقدند که یکی از علل‌های تق‌تق زانو کمبود یکی از ویتامین‌های مهم است. بر اساس این نظریه کمبود ویتامین‌های زیر می‌تواند سبب ایجاد صدای تق‌تق در مفصل زانو شود:

 ویتامین D

عملکرد ویتامین دی جذب کلسیم و ایجاد تعادل هورمونی است. به‌ همین خاطر نیز اگر میزان این ویتامین در بدن کاهش پیدا کند، استخوان‌ها تضعیف شده و در زمان نشستن و برخاستن از مفاصل صدایی شنیده می‌شود.

 ویتامین C

ویتامین c وظیفه کلاژن سازی را دارد. به ‌این ‌ترتیب که کاهش آن در بدن سبب ضعیف شدن بافت همبند و صدا دادن مفاصل خواهد شد.

 ویتامین A

یکی دیگر از ویتامین‌های بسیار ضروری در بدن ویتامین آ بوده که برای رشد او و استخوان‌ها بسیار مهم است. به‌همین خاطر نیز افرادی که دچار کمبود ویتامین ها هستند و با مشکلاتی همانند تق و تق تق زانو روبه‌رو خواهند شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X

https://codoseo.net/Order_Content

https://codoseo.net/Seo

codoseo